Ondernemen

Amsterdams bedrijf wil met 'Netflix voor sport' Amerika veroveren

Jan Braaksma • 03 november 2015 23:24

Voor negen dollar per maand kunnen Amerikanen 70 wedstrijden live per weekend zien en het hele seizoen terugkijken. Beeld © ANP

Het Amsterdamse 'Netflix voor sport' is dichtbij een kapitaalinjectie van 25 miljoen euro. Het bedrijf, Next Generation Sports Network, wil de miljoenen gebruiken om de marketingmachine op gang te helpen, vertelt directeur Harry van Streun in Van Liempt Live.

Van wie de investering afkomstig is wilde Van Streun nog niet zeggen. "Dat kan pas over twee weken", zegt hij. Next Generation Sports Network is een Amsterdams internetbedrijf dat beelden van Europese, Aziatische en Zuid-Europese voetbalcompetities via internet aan de man brengt in de Verenigde Staten. Op het platform, dat vaak wordt vergeleken met Netflix, kunnen Amerikanen live en achteraf sportwedstrijden kijken op hun computer, tablet of smartphone.

"Voor negen dollar per maand kunnen Amerikanen 70 wedstrijden live per weekend zien en het hele seizoen terugkijken. Dat kan oplopen tot 2000 wedstrijden. We zoeken de echte voetbalfans of mensen die graag het team uit hun thuisland willen bekijken", vertelt hij. 

Eerdere investering
Van Streun, zijn zakenpartner José A. Collazo en een rijke Nederlandse familie die anoniem wil blijven, staken eerder dit jaar ook al 25 miljoen euro in het bedrijf. Dat geld ging vooral naar het aankopen van de online uitzendrechten van beelden.

Next Generation Sports Network hengelde onder andere de rechten van de Argentijnse, Mexicaanse, Russische en Japanse voetbalcompetities binnen. Amerikanen kunnen via het platform ook de Nederlandse Eredivisie bekijken.

Bron • Van Liempt Live