Ondernemen

Deelfiets Eindhoven moet reistijd terugdringen

Paul le Clercq • 04 januari 2016 15:45 @Paul_le_Clercq

Beeld © Hopperpoint

In Eindhoven en Tilburg begint Hopperpoint met een soort wittefietsenplan. De deelfietsen komen op bedrijventerreinen en in de stad. Het geld komt mede van de provincie Noord-Brabant. Doelstelling is dat, mede door deelfietsen, de reistijd op de grootste knelpunten met 10 procent daalt.

Bijna iedereen in Nederland heeft een fiets, maar die hebben we niet altijd bij ons. Als je met de bus gaat en je moet vanaf de bushalte nog een stukje lopen, dan is het handig als je daar voor het laatste stukje een deelfiets kunt nemen. Soms ben je op je werk en moet je vanaf daar een relatief kort stukje ergens naar toe. Ook dan is een deelfiets handig. Bovendien is er de markt voor toerisme. Ook dan heb je je fiets vaak niet mee.

De provincie Noord-Brabant wil het fietsverbruik stimuleren, zodat we minder met de auto gaan. Daarom betaalt de provincie de helft van de eerste investeringen voor deelfietsen. De deelfietsen lijken een beetje op de OV-fiets van de NS, maar die staan alleen op stations, terwijl de deelfiets op andere plekken moet komen.

Dit jaar 20 Hopperpoints
Het bedrijf Hopperpoint opent woensdag het eerste 'Hopperpoint' Eindhoven. Begin februari komt de tweede. Tegelijkertijd komt de eerste in Tilburg. Dit jaar moeten er in totaal zo’n tien in Eindhoven en tien in Tilburg komen.

De provincie Noord-Brabant wil dat er ook deelfietsen komen in de andere grote steden in de provincie: Breda, Den Bosch en Helmond. De provincie wil mede met deelfietsen, maar ook met investeringen in goed openbaar vervoer en de aanleg van goede infrastructuur 10 procent reistijdverbeteringen behalen op de grootste knelpunten.

Na een jaar geen subsidie meer nodig
Het bedrijf Hopperpoint betaalt de andere helft van de investeringen: de stallingen (Hopperpoint) en de fietsen (Hoppers). Na een jaar moeten de fietsen zoveel inkomsten genereren dat dat genoeg is voor die Hopperpoints om zonder subsidie verder te gaan, vertelt Coen Vermeulen, mede-directeur van Hopperpoint.

Het concept kan ook prima in het buitenland worden geïntroduceerd maar Hopperpoint wil eerst naar andere delen van het land uitbreiden. In welke steden dan wordt begonnen hangt van de vraag van provincies en gemeentes af. Er zijn volgens Vermeulen bepaalde gemeenten, zoals Utrecht, die het gebruik van de fiets willen stimuleren. Medewerking van de gemeente is nodig, om Hopperpoints te openen.

Thumbnail

De fiets van Hopperpoint zoals die in Eindhoven worden geplaatst

De eerste investering voor een Hopperpoint (inclusief fietsen) komt neer op tussen de 1500 en 2000 euro per fiets.

Voor een net zo’n fijnmazig netwerk als in bijvoorbeeld Londen of Parijs ziet Vermeulen in Nederland geen kans, juist omdat hier al veel menen een eigen fiets hebben.

Geen concurrentie met OV-fiets
De Hoppers gaan in ieder geval in eerste instantie niet met de OV-fiets van de NS concurreren, al sluit Vermeulen later samenwerking met de NS niet uit.

Voor de Hoppers moet worden betaald. Bedrijven kunnen voor een vast bedrag per maand net zo vaak een deelfiets meenemen als ze willen. Anderzijds betaal je als je af en toe een deelfiets neemt daar gewoon per keer voor. Voor korte ritjes al de prijs iets onder die voor een OV-fiets liggen, als je de fiets langer meeneemt betaal je wat meer.

Meer deelfiets-initiatieven
Afgelopen jaar kwam de Nederlandse fietsenbouwer Van Moof met een speciale fiets die via fietsenverhuurplatform Spinlister verhuurd kunnen worden. Dit platform, waarbij je van particulieren een fiets huurt, is in Nederland actief, maar nog op beperkte schaal. In Nederland kun je ook via bijvoorbeeld Cycleswap fietsen huren van particulieren.

Er zijn in Nederland wat meer initiatieven voor deelfietsen, zoals de Deelfiets en Fietsen naar het Werk (een breed scala aan activiteiten om fietsen te promoten) en GoBikes (dat in Nederland alleen in Utrecht zit).

Ook e-bikes en smart bikes
Om deelfietsen te kunnen lenen moet je je registreren. Het risico dat fietsen niet meer worden teruggebracht is zo heel klein, omdat altijd bekend is wie de fiets het laatst heeft meegenomen. De deelfietsen hebben trouwens ook een afwijkende vorm en kleur, zodat snel duidelijk is dat het om een fiets van Hopperpoint gaat. Wordt je deelfiets door een derde gestolen, dan is daarvoor een verzekering.

Begonnen wordt met gewone deelfietsen, maar al snel wil Hopperpoint ook e-bikes (elektrische fietsen) hebben. Uiteindelijk moeten er ook smart bikes komen. Die hoef je niet terug te zetten in een stalling, maar je kunt hem ook op een andere plek parkeren. De fiets zelf geeft dan aan waar hij staat. De volgende gebruiker kan die plek terug vinden op de app.

Bron • RTL Z