Ondernemen

Op deze 'school' worden de docenten van de toekomst opgeleid

Frederieke Hegger • 07 februari 2016 09:43 @frederiekeh

Beeld ©

Vijftien- en zestienjarigen van nu zijn meer bezig met social media, richten eerder een bedrijfje op en staan voor nieuwe uitdagingen, zoals klimaatverandering. Een nieuwe opleiding, bedacht door onderwijsondernemer Ilja Klink, wil docenten daarom leren om eigentijds en op een originele manier les te geven.

Economieleraar Servando Crespo begint elke les met een RTL Z-fragment (dat verzinnen we niet, het is echt zo). Over de koers van de euro bijvoorbeeld. Zijn leerlingen bekijken het fragment niet op een televisiescherm, maar op hun mobieltje via een app: Zaption. Crespo zet daar het filmpje in, en koppelt vragen aan bepaalde fragmenten, zodat het nieuws interactief wordt.

Onderhoudsgarage
Wie tussen de vier muren van een klaslokaal staat, moet niet vergeten met de tijd mee te gaan. Om zijn leerlingen te snappen. En te weten wat er in de buitenwereld allemaal verandert. Dat is de gedachte achter een nieuw initiatief: de Nederlandse School. Een opleiding voor docenten die, net als Crespo, vinden dat hun vak een constante onderhoudsgarage is. Die steeds opzoek gaan naar nieuwe originele leervormen.

"Het onderwijs is namelijk nooit af," zegt oprichtster Ilja Klink. "Onderwijs is de basis van alle vernieuwing en moet daarom steeds bevraagd worden." Ze richtte eerder het Hyperion Lyceum in Amsterdam-Noord op. Een middelbare school waar het allemaal een tikkeltje anders gaat: leerlingen volgen bijzondere vakken als 'Grote Denkers', krijgen les van bloggende en twitterende docenten en vermaken zich met gastlessen van Tweede Kamerleden. Oh en het vak Duits werd er afgeschaft.

Thumbnail

Radicale vernieuwer
Het Hyperion Lyceum heeft Klink inmiddels achter zich gelaten. "Je moet blijven pionieren. Blijven bouwen.” Sinds kort is ze met een nieuwe missie bezig: een opleiding voor docenten (die al voor de klas staan) door het hele land. In september zijn er 42 deelnemers gestart. Volgend jaar mikt ze op 120 docenten. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zag er wel brood in en subsidieert de helft van de opleiding, de andere helft moeten scholen zelf betalen. Het initiatief is door meer mensen opgemerkt: de Nederlandse School is een van de kanshebbers op de 'Radicale vernieuwers'-award, die 9 februari wordt uitgereikt door Neelie Kroes.

Het idee: dat er 'als een olievlek' tal van eigentijdse en ondernemende docenten worden opgeleid in Nederland.

De leerlingen van vandaag zijn namelijk anders dan die van 10, 15 jaar geleden, signaleert Klink. En zo waren die weer anders dan de leerlingen in de jaren ’80. De wereld verandert en de jongeren veranderen mee; dat maakt dat je het onderwijs ook steeds weer opnieuw moet uitvinden. Zo hebben de leerlingen die nu in de klas zitten een kortere spanningsboog. "Ze zitten op Snapchat, Facebook. Maar daar kun je ook gebruik van maken als leraar.” 

Ondernemen
Bovendien, zo signaleert ze: jongeren starten steeds vaker een onderneming. "Negen van de tien keer om geld te verdienen, maar zodra de boel een beetje loopt kijken ze ook naar iets anders: hoe ze de wereld een beetje  beter kunnen maken. Deze generatie lijkt maatschappelijk bewuster. Willen de oceaan schoonmaken, de energie groener hebben."

Docenten van vandaag hebben dus ook andere 'skills' nodig dan tien jaar geleden en moeten goed in de smiezen blijven houden wat er in de buitenwereld gebeurt. De deelnemers van de Nederlandse school krijgen daarom masterclasses buiten het klaslokaal, zoals de Zuidas in Amsterdam of het Abbe Museum in Eindhoven. Ze delen en ‘ontwerpen’ nieuwe manieren van onderwijs geven.  

Lespakket
Ook laten ze mensen van buiten wat zeggen over hun curriculum. Economieleraar Crespo gaat binnenkort om tafel zitten met Robeco’s Lukas Daalder om te zien of hij nog leuke aanvullingen heeft op z’n lespakket. "Dat vind ik het leukste," zegt Crespo, "dat je zelf meer naar buiten gaat en de buitenwereld bij je les gaan betrekken."

Met het onderdeel 'persoonlijke ontwikkeling' van de opleiding heeft hij zelf wat minder. En soms is het nog wel wat zoeken, omdat de Nederlandse School nog in de kinderschoenen staat. "Maar dat is ook wel weer leuk: we hebben veel vrijheid, kunnen experimenteren."

Bron • RTL Z / Frederieke Hegger