Ondernemen

Crowdfundactie voor Delftse paraplu's loopt storm

Lisa Boerop • 04 april 2016 15:50 @lisaboerop

Senz-oprichters Beeld ©

Meestal zijn het startups die geld ophalen met crowdfundacties, maar ook voor de gevestigde orde kan het een goede strategie zijn. De Delftse parapluproducent Senz doet het op de Nederlandse markt goed, maar in het buitenland gaat het ze te langzaam, en daarom wordt 1 miljoen euro opgehaald.

Heb je een belangrijke afspraak, zal je net zien dat je paraplu kapotwaait en je doorweekt aankomt. Een bekend probleem, dat het Delftse bedrijf Senz oplost met stormbestendige paraplu’s. In Nederland verkopen ze er al veel van, maar met een crowdfundactie willen ze nu ook groot worden in het buitenland. 

Expansiedrift
"We bestaan nu tien jaar en in Nederland gaat het heel erg goed, maar we willen nu naar het buitenland", vertelt mede-oprichter Philip Hess. "Met een crowdfundactie willen we 1 miljoen euro aantrekken om te investeren in de expansie. Vaak gaan met expansie de kosten voor de baten uit, maar wij willen dat opvangen met crowdfunding."

Het is de eerste actie voor Senz, en de teller loopt hard op. “We gaan binnen een paar dagen al richting de 400.000, het gaat heel snel." En dat brengt niet alleen geld op, maar ook veel aandacht. En daar gaat het Hess ook wel een beetje om, geeft hij eerlijk toe. "Elk consumentenmerk streeft daarnaar. Doordat mensen ons financieel steunen worden ze een soort ambassadeurs die ons verhaal weer verder vertellen. Dat is veel krachtiger dan zelf roepen dat je geweldig bent."

Rendement
Ook voor de crowdfunders zelf kan de campagne wat opleveren. "Wij beloven vijf tot zes procent rendement. Dat is veel meer dan je op dit moment op je spaargeld krijgt. De actie is heel populair geworden omdat de spaarrente nu zo laag is, we verwachten daardoor echt te gaan groeien."

Senz gaat de winst van de actie investeren in internationale groei. "Bijvoorbeeld in marketingcampagnes om onze bekendheid te vergroten, maar ook in de ontwikkeling van nieuwe projecten. Daarmee komen we met 1 miljoen een heel eind. Ik denk dat we dit in de toekomst nog vaker gaan doen om nog harder te groeien."

Bron • RTL Z / Lisa Boerop