Ondernemen

Man in vrouwenbusiness: waxen moet uit de taboesfeer

Frederieke Hegger • 18 april 2016 15:50 @frederiekeh

Ondernemer Patrick Moreu, rechts de receptie van de Deletevestiging in De Pijp. Beeld ©

Van kerstpakketten naar brazilian waxes. Een carrière kan bijzonder lopen, weet ondernemer Patrick Moreu, die net 1,5 miljoen euro heeft opgehaald voor zijn succesvolle waxketen 'Delete'.

Het is alweer zes jaar geleden dat Patrick Moreu zich, licht ongemakkelijk maar ook nieuwsgierig, in een kleine industriële ruimte bevond. Hij was, samen met zijn zakenpartner Aram Detmers, naar Londen gevlogen om hun eigen business-idee aan den lijve te ondervinden. Hij wist dat het pijnlijk zou gaan worden. En ongemakkelijk. Maar het moest. Om te weten wat zijn toekomstige klanten meemaakten; daar op die tafel. En hoe je daarna weer 'fris en zacht' de salon uit kon lopen. 

Enkele maanden daarvoor vroeg Moreu's vrouw, schoonheidsspecialiste, hem om hulp bij haar nieuwsbrief. Al googelend kwam Moreu op allerlei fora en websites waar hij normaal nooit kwam. Over beautytips en grote ketens. Eén nieuwtje viel hem op: een grote Aziatische waxketen vertrok naar Londen. Blijkbaar was er markt voor zo'n ontharingsconcept in de Britse hoofdstad. The Ministry of Waxing zou snel haar deuren openen.

​Gat in de markt
Moreu, die enkele jaren daarvoor zijn kerspakkettenbedrijf verkocht en op zoek was naar een nieuwe business, googelde nog even verder. Was er al zo'n keten in Nederland? Het antwoord: nee. Er waren alleen beautysalons die óók waxbehandelingen aanboden. Een goede keten die zich puur focuste op waxen was er nog niet.

Al zoekend op het web, kwam hij op fora waar vrouwen elkaar tipten over de beste salon. "Er waren Amsterdammers bij die naar Meppel reden voor een goede waxbehandeling. Als mensen er anderhalf uur in de auto voor over hebben, dan weet je: hier is een markt voor."

'De eerste keer'
Van het een kwam het ander, en daar lag hij, niet veel later. In een kamer in The Ministry of Waxing in Londen. "Iedereen herinnert zich 'zijn eerste keer' bij intieme momenten. Dat is bij een brazilian wax net zo. Het is een heel spannend moment, in een intieme setting." Met de tanden op elkaar heeft hij 'alles ervaren wat de consument ook ervaart'. Maar daar hoort ook het fijne gevoel bij wanneer je weer naar buiten loopt, verzekert hij. De zachte huid, een glad gevoel en geen stoppeltjes na een paar dagen zoals velen bij het scheren ervaren.

Thumbnail

Sinds die ene 'eerste keer' in Londen is er veel gebeurd. Chique waxketen Delete heeft 7 vestigingen en opent er in mei weer drie: in Eindhoven, Laren en op de Zuidas. Moreu heeft het wel wat anders aangepakt dan de keten waardoor hij op het idee kwam. The Ministry of Waxing heeft een industriële en rauwe look and feel; Delete gaat meer voor de luxe uitstraling.

Eigen opleiding
Dat verklaart wellicht ook het prijsverschil, een behandeling bij Delete is gemiddeld 15 procent duurder dan bij andere schoonheidssalons. Dat geldt niet voor klanten die een abonnement hebben. Omdat zij 25 procent korting per behandeling krijgen, zijn zij goedkoper uit dan bij de concurrentie, vertelt Moreu. Dat de prijzen iets hoger liggen komt ook omdat de oprichters een heel concept rond de wax-ervaring hebben gecreëerd: ze hebben een eigen opleidingsinstituut, waar wax angels worden opgeleid, en een eigen waxlijn. 

Is het niet een mega-overgang: van kerstpakketten naar brazilian waxes? Moreu: "Ik onderneem gewoon heel graag, en het maakt mij niet zo veel uit in welke branche. Bij mij zijn twee zaken belangrijk: dat mensen een mening hebben over mijn product en dat het een glimlach op het gezicht van mensen tovert. Dat laatste doen we met recalcitrante advertenties."

Thumbnail

Hoewel het lekker gaat met Delete, bleek het niet altijd even gemakkelijk: met twee mannen een waxketen beginnen. "We wisten er natuurlijk niks van. Daarom gingen we ons ook allebei laten waxen. Dan kom je erachter dat wat salons beweren, dat er pas weer na een maand haartjes terugkomen, gewoon onzin is. Die komen al na 2 weken."

'In de kinderschoenen'
Toch gaat er weinig boven waxen, stelt Moreu. Ook bij laseren komen op den duur de haartjes terug, en bij scheren krijg je stoppels en jeuk. In West-Europa liggen we bovendien hartstikke achter, vertelt de ondernemer: "In Zuid-Europa en Amerika is waxen veel normaler dan scheren. In het noorden staat waxen echt nog in de kinderschoenen."

En dat verschil verwacht hij wellicht ook tussen de Randstad en de provincie. "In Amsterdam hebben vrouwen het daar onderling over, in de provincie is het misschien nog taboe." Met de 1,5 miljoen euro hoopt hij het waxen ook daar aan de man te gaan brengen. Daarna staat de rest van (scherend) Noord-Europa op de planning. 

Bron • RTL Z / Frederieke Hegger