Ondernemen

Amsterdamse verticale boerderijen krijgen 1,5 miljoen groeigeld

Karin Husslage • 21 april 2016 08:12 @karinhusslage

Beeld © Getty Images

Symbicity, het bedrijf van John Apesos en Jens Ruijg, heeft 1,5 miljoen euro groeigeld gekregen van het Amsterdamse klimaatfonds voor het opzetten van verticale boerderijen. Doel: lokaal en duurzaam voedsel verbouwen voor steden.

In onze voedselproductie is eigenlijk een heleboel mis, zag ondernemer John Apesos. We verwachten groenten en fruit áltijd te kunnen kopen in de winkel, en halen daarom producten uit Spanje, India en Noord-Afrika. Tegelijk kost voedselproductie op akkers ontzettend veel water en het put de grond uit.

Met zijn Amsterdamse bedrijf Symbicity wil hij daar verandering in brengen, door zogenaamde verticale boerderijen op te zetten. Dat zijn gesloten units waarin voedsel verbouwd kan worden, en die in elk willekeurig pand geplaatst kunnen worden. Planten krijgen er precies de juiste hoeveelheid licht, lucht, water en voedingsstoffen in en hoeven niet bespoten te worden. "Het is een beetje alsof je muziek maakt voor een plant", beschrijft Apesos. 

Lokaal verbouwen
De units zorgen ervoor dat voedsel verbouwen duurzamer wordt. Er is een stuk minder water nodig voor de teelt - 90 procent minder vergeleken met verbouwen op landbouwgrond - en het aantal transportkilometers van de eindproducten is een stuk lager, omdat er (hyper)lokaal verbouwd kan worden.

De units zijn modulair en 7 vierkante meter groot, met led-verlichting en een waterreservoir. 

Chefs en hotels
Apesos werkt sinds 2011 aan het ontwikkelen van de units; met de investering kan het bedrijf nu werken aan het uitontwikkelen en vermarkten ervan. Doel is om jaarlijks voor 180 ton aan kruiden en saladegroenten te verbouwen. Nog dit jaar moet de eerste verticale boerderij opduiken in een leegstaand Amsterdams pand; Apesos en Ruijg onderhandelen op dit moment met een aantal vastgoedeigenaren.

Doelgroep zijn in eerste instantie chefs, cateraars en hotels, die met de gekweekte producten gaan werken. Die reageren enthousiast, zegt Apesos. "Ze zijn erg aangesproken door het verhaal en nieuwsgierig naar de smaak van de producten."

Amerikaanse droom
Volgende maand doet het bedrijf mee aan de Amsterdam Circular Challenge, dan moet ook de eerste unit te zien zijn. Daarna wordt de eerste productie opgezet, zo'n 200 vierkante meter, waarna verder opgeschaald gaat worden. Uiteindelijke droom van Apesos is om met het concept terug naar Amerika te gaan, waar hij vandaan komt, en naar Azië. "Maar we beginnen klein", zegt hij. "We willen dingen maken waar we echt tevreden over zijn, en die dan herhalen."

Apesos gaf in 2011 en 2012 een lezing bij TedX in Amsterdam en Wageningen over het onderwerp. Bekijk hier zijn verhaal in Wageningen:

Bron • RTL Z