Ondernemen

Nederlandse start-up die bedrijven veilig houdt krijgt 5,5 miljoen

Daniël Verlaan • 02 mei 2016 06:30 @danielverlaan

Beeld ©

Investeerders zien brood in het systeem van EclecticIQ, waarmee grote organisaties online dreigingen in de gaten kunnen houden. De Nederlandse start-up heeft 5,5 miljoen euro aan investeringen opgehaald.

Ze bestaan nauwelijks twee jaar, maar het Amsterdamse EclecticIQ heeft nu al een flink bedrag aan investeringen ontvangen: 6,5 miljoen euro, waarvan 5,5 miljoen in de laatste investeringsronde. Onder andere de investeringsfondsen van pensioenfonds ABP en telecomprovider KPN hebben in EclecticIQ geïnvesteerd.

Geen namen noemen
De start-up verzorgt een systeem waarmee grote organisaties online dreigingen kunnen detecteren en analyses kunnen maken. Over klanten doet EclecticIQ geheimzinnig, omdat het vanwege contacten geen namen mag noemen. "We hebben nog niet eens tien klanten", zegt ceo Joep Gommers. "Maar die klanten zijn wel echt groot, denk bijvoorbeeld aan de ING of Nederlandse overheid."

Met het systeem van EclecticIQ kunnen analisten van organisaties inlichtingen over internetdreigingen verzamelen. Gommers: "Zie het als een dashboard waar informatie van allerlei bronnen op binnen komt. Die bronnen kunnen ze zelf selecteren. Denk bijvoorbeeld aan een confidentieel kanaal waarmee overheden data met elkaar kunnen delen. Of rapportages van een beveiligingsbedrijf als Trend Micro of Fox-IT."

Thumbnail

Het dashboard van EclecticIQ

Uitbreiden naar VS
Met alle data die het dashboard van EclecticIQ ontvangt, kan een analist van een bedrijf gedetailleerde rapporten uitbrengen. "De online dreigingen kun je met ons systeem in kaart brengen. Wat voor soort malware is het? Waar komt het vandaan? En wordt de malware specifiek op jouw bedrijf gericht? Deze vragen kun je met onze software beantwoorden", aldus Gommers.

Het systeem van EclecticIQ is eind vorig jaar officieel gelanceerd. De 5,5 miljoen euro aan investeringen wordt gebruikt om uit te breiden naar de Verenigde Staten. Gommers: "We gaan ons dit jaar focussen op uitbreiden en hebben daarom mensen nodig die onze software aan nieuwe klanten verkopen. Want met alleen slimme nerds in je team red je het niet."

Bron • RTL Z / Daniël Verlaan