Ondernemen

'Achtergrondmuziek stuwt de verkoop in winkels'

Saskia van Huijgevoort • 06 mei 2016 21:16 @Saskia_vanH

Jett Rebel geeft een optreden in de Bijenkorf Beeld © ANP

Weet je wat voor soort muziek ze draaien bij McDonalds? De fastfoodketen heeft een miljoenendeal gesloten met een leverancier van achtergrondmuziek. Een lucratieve branche, voor zowel de winkelier als de muzieksamensteller.

Je kunt natuurlijk als bedrijf zelf een leuke playlist maken en in de winkel afspelen, maar dat wifi-netwerk wordt ook gebruikt door kassa's en camera's. Er is daardoor dus een kans dat de muziek gaat haperen. Daarnaast moeten winkeliers ook geld afdragen aan Buma en Sena voor het draaien van nummers en dat zorgt weer voor administratieve rompslomp. 

Vandaar dat sommige bedrijven er dus voor kiezen om dat hele proces uit te besteden. In het geval van McDonalds gaat SoundTrack your Brand de muziek leveren aan 36.000 wereldwijde vestigingen van de fastfoodketen, zocht Z Today uit.

Muziek voor een bepaalde stemming
Een goede deal voor de startup, die pas drie jaar bestaat en inmiddels 52 werknemers in dienst heeft (inclusief de hond). Aan geld geen gebrek, want één van hun investeerders is Spotify. 's Werelds grootste streamingdienst ziet wel markt in een bedrijf dat bepaalt welke muziek je gaat horen in winkels.

Liever kijken dan lezen? Bekijk hieronder het item van Z Today:

De bedoeling is dat de nummers je in de juiste stemming brengen om de portemonnee te trekken. De up tempo beats op de vloer van de fastfoodketen verhogen de trek in een lekkere hamburger. Bij Starbucks draaien ze het liefst klassieke muziek, omdat je daardoor zin krijgt in grotere koppen koffie. Caro Emerald is bij de Hema populair en de pittige platen van de Albert Heijn to go moet klanten tussen de 20 en 30 jaar naar binnen trekken.

Muziek jaagt zelfs mensen weg
"Door muziek blijven mensen langer in een winkel", vertelt Boy Boomsma ​sales directeur bij DDJ Media, een bedrijf dat vergelijkbare diensten aanbiedt in Nederland.  "Dan hoop je ook dat mensen meer aankopen. Waarom zou je nog naar een winkelcentrum gaan als er niks te doen is? Je moet toch concurreren tegen internet."

Nummers kunnen zelfs ingezet worden om mensen weg te jagen, zegt hij. "Bij de Sting of Coolcat draaien ze snoeiharde muziek omdat zij graag jongeren willen aantrekken. Dan denkt mijn moeder: daar ga ik even voorbij. Het werkt zowel aantrekkend als afstotend."

Bron • RTL Z