Ondernemen

Oprichter BlaBlaCar: bijdragen aan veranderen Franse werkcultuur

Paul le Clercq • 11 oktober 2015 10:55 @Paul_le_Clercq

Beeld © AFP

Fransen werken het liefst bij de overheid of bij een groot concern. Dat geeft zekerheid, denken ze, maar oprichter Frédéric Mazzella van BlaBlaCar denkt dat hij een steentje kan bijdragen aan het veranderen van hoe er in Frankrijk tegen werk wordt aangekeken.

Bij een bestuurder van Air France werden vorige week de kleren van het lijf gescheurd; hij kon zich maar net redden. Hij had het namelijk gewaagd te willen bezuinigen bij de zwaar in de problemen verkerende luchtvaartmaatschappij. Eerder dit jaar werden chauffeurs van UberPOP fysiek aangevallen door officiële taxichauffeurs.

Dat bepaalt mede het beeld in het buitenland van de Franse werkhouding, maar er verandert heel langzaam iets en Mazzella zegt in een gesprek met de Britse krant The Guardian dat hij denkt daar wat aan te kunnen bijdragen.

'Studenten Franse topscholen willen nu naar start-ups'
''We zijn een nieuwe generatie en er is een verandering in de mentaliteit, dat hebben we gezien met BlaBlaCar'', zegt hij. Studenten van de Franse topscholen solliciteren nu massaal bij start-ups, zegt hij.

In tegenstelling tot vroeger denken studenten dat juist de start-ups goed zijn voor hun carrière en ze willen er zelf eentje beginnen.

Wedstrijd voor start-ups
Mazzella noemt de school waar hij zijn opleiding volgde als voorbeeld. Die eliteschool École Normale Supérieure leidt normaal op voor leraren voor topscholen en tot onderzoekers, maar onlangs een werd er een wedstrijd voor start-ups georganiseerd.

''Ze waren erg goed'', aldus Mazzella. ''Dat is heel ongewoon, tien jaar geleden zou zoiets nooit zijn gebeurd''.

'Niet altijd over staken praten'
Op het hoofdkantoor van BlaBlaCar in Parijs hangen nu slogans als 'Leden zijn de baas' (oftewel de klant bepaalt) en 'Faal, leer, slaag'. ''Falen is iets heel nieuws in Frankrijk'', aldus Mazzella. Hij zegt te hopen dat de cultuur bij zijn bedrijf voor frisse lucht zorgt in Frankrijk.

''Ik wil dat Fransen trots zijn en zich realiseren dat zaken in ons land veranderen in plaats van altijd over staken te praten''.

Zes businessmodellen in vijf jaar voordat BlaBlaCar succes was
Mazzella merkte ooit dat treinen vol zaten, maar op de snelweg naast het spoor reden auto's met veel lege stoelen. Een idee was geboren: laat mensen met elkaar meerijden. Degene met wie je meerijdt verdient er niets aan, hij krijgt alleen een vergoeding voor de kosten.

Covoiturage.fr, later omgedoopt in BlaBlaCar, was niet meteen een succes, om het zacht uit te drukken. Vanaf 2006 probeerde hij in vijf jaar tijd zes business modellen uit. Inmiddels heeft hij de juiste gevonden en is hij actief in 19 landen, waaronder Nederland. Dit jaar kunnen ook Brazilianen met elkaar meerijden.

De pessimisten die dachten dat het idee nooit zou werken hebben het mis: de waarde van BlaBlaCar wordt geschat op 1,5 miljard euro. Afgelopen jaar verdubbelde het aantal leden is tot 20 miljoen. Onlangs werd 200 miljoen dollar opgehaald, dat was voor het eerst voor een Franse start-up.

Bron • RTL Z