Ondernemen

Lokale Jumbo experimenteert met app: pushberichten tijdens winkelen

Maaike Homan • 27 oktober 2016 13:35 @maaike_homan

Via iBeacons krijgen klanten informatie en filmpjes over producten. Beeld © Getty Images

Een filmpje over de huisgemaakte rollade, informatie over lokale producten en spaaracties. Supermarkt Jumbo Kok in Deventer zet beacons in als nieuwe strategie. 'We willen ons lokale verhaal vertellen en ons zo onderscheiden van de concurrent."

Op dit moment worden de beacons, apparaatjes die via bluetoothsignalen gerichte informatie naar klanten kunnen sturen, getest door medewerkers en een aantal klanten. Voor zover te achterhalen is het de eerste Nederlandse supermarkt die deze technologie inzet.

Om de informatie te ontvangen moeten klanten eerst de app 'Jumbo Lokaal' downloaden en toestemming geven voor het toesturen van meldingen.

Rollades en pannen

"Ik ben bestuurslid van MKB Deventer. Er zijn 1100 leden, dus ik hoor wel eens wat. Zo kwam ik al pratend op het idee om ons verhaal te vertellen via beacons", vertelt supermarktdirecteur Hans Kok.

Zo heeft zijn Jumbowinkel een eigen slagerij, waar ze zelf de rollade wordt maken. "Klanten die langslopen kunnen dan op hun smartphone een filmpje zien van hoe het gemaakt wordt en met welke kruiden." 

Thumbnail

De trotse medewerkers van de slagerij van Jumbo Kok.

Klanten die een bepaalde wijn uit de schappen halen, horen een piepje op hun telefoon en kunnen dan het verhaal lezen over het landgoed waar de wijn vandaan komt. "Of ze kunnen meer te weten komen over de herkomst van de beroemde Deventer kruidkoek."

Nadeel

Binnenkort heeft de supermarkt een actie waarbij voor pannen van de Britse kok Jamie Oliver gespaard kan worden. "Ook daarvoor zetten we de beacons in", zegt hij enthousiast.

Foto's, filmpjes, spaaracties: Kok ziet allerlei mogelijkheden. "We spelen en ontdekken volop. Zodra de techniek feilloos werkt, gaan we een promotiecampagne houden onder klanten." Want dat is het enige nadeel voor winkeliers: klanten moet actief hun bluetooth aanzetten en kunnen niet zomaar ongevraagd 'bestookt' worden met informatie.

Investering

Volgens Kok zijn hij en zijn medewerkers voortdurend bezig met innoveren. Woorden als 'klantbeleving' en 'storytelling' vallen in het gesprek. Het hoofdkantoor van Jumbo kijkt belangstellend met hem mee. Lachend: "Nee, ik heb van hun geen geld gekregen uit een innovatiepotje. Ik betaal alles zelf." 

Kok heeft voor zichzelf geen termijn gesteld aan wanneer de investering, waar hij geen details over wil geven, zich moet hebben terugverdiend. "Het gaat ook niet direct om geld verdienen." Om meegaan met de tijd wel. "Jongeren gebruiken alleen maar hun mobiel. Voor die generatie wordt de smartphone alleen maar belangrijker."

Bron • RTL Z