Ondernemen

We verwennen onszelf: speciaalzaken hebben meer klanten

Kita van Slooten • 25 april 2020 16:35 @kitavanslooten

Delicatessenzaak. Beeld © iStock

Nu we niet uit eten kunnen en geen speciaalbiertjes kunnen bestellen op een terras, halen we wat luxere boodschappen voor thuis. Delicatessenzaken, kaasboeren, wijnhuizen en ambachtelijke slagers zien dat klanten bereid zijn meer uit te geven.

Een onderzoek van ABN Amro wees uit dat er een flinke verschuiving te zien is in het uitgavenpatroon van Nederlandse consumenten. Nu we grotendeels binnen zitten, geven we minder uit. Maar dat geldt niet voor boodschappen. Het zijn niet alleen de supermarkten die profiteren, maar ook de lokale voedingsspeciaalzaken.

Beter vlees

Koninklijke Nederlandse Slagers, de branchevereniging voor ambachtelijke slagers, hoort van haar leden dat het drukker in de winkels is. Voor de coronacrisis werd 84 procent van het vlees in de supermarkt gekocht en 16 procent bij de slagers. Alhoewel de KNS nog geen cijfers heeft die daarin een verschuiving kunnen aantonen, is dat wel wat ze van leden horen.

"Ambachtelijke slagers zien veel nieuwe gezichten in hun winkels en de gemiddelde besteding van klanten is hoger", vertelt KNS-directeur Marian Lemsom.

Slagers zien nieuwe klanten. Beeld © iStock

Volgens Lemsom heeft die toename aan klandizie meerdere oorzaken. Zo proberen sommige consumenten de drukte bij de supermarkten te vermijden en voelen ze zich veiliger in kleinere winkels, waar in één oogopslag te zien is hoeveel klanten er binnen staan en waar je niet met winkelwagens om elkaar heen aan het slalommen bent.

Een loopje naar de slager

Daarnaast hebben consumenten nu simpelweg meer tijd. "Gemak was altijd een belangrijke factor bij het boodschappen doen", legt Lemsom uit. “De supermarkt als one stop shop. De winkel waar je alles in één keer haalt. Nu kiezen mensen ervoor even dat loopje naar de slager te maken. Dan zijn ze er ook even uit.”

De kwaliteit speelt ook mee. We proberen er nu thuis iets bijzonders van te maken en daarbij hoort goed eten. Dat merken slagers vooral in het weekend, wanneer er soms rijen voor de winkel ontstaan.

Oproep aan consumenten om lokaal te kopen. Beeld © ANP

Ook geven mensen gehoor aan de oproep om lokaal te kopen en kleine ondernemers te steunen. "De gunfactor is ineens veel belangrijker geworden", zegt Lemsom.

"Vrijwel al onze vaste klanten hebben al een bestelling gedaan. Dat geeft een bijzonder gevoel."

Maaltijden afhalen

Dat merkt ook Rian Verhagen van Zuijders Delicatessen in Arnhem. In eerste instantie was de zaak - winkel met mediterrane delicatessen, traiteur, catering en kleine horeca - dichtgegaan. Nu is het winkelgedeelte toch weer open voor mensen die op een afgesproken tijd hun vooraf bestelde hapjes en maaltijden komen ophalen.

Nadat Verhagen bekendmaakte dat ze op deze manier weer opengingen, kwamen de bestellingen meteen binnen. "Vrijwel al onze vaste klanten hebben al een bestelling gedaan. Dat geeft een bijzonder gevoel", zegt Verhagen.

Klanten die in de winkel zijn, nemen dan vaak ook wat extra's mee. "Ik merk dat mensen nu eerder geneigd zijn om zichzelf een beetje te verwennen. Ze kiezen vaker voor de wat duurdere menu-optie en nemen ook sneller een punt taart of lekkere fles wijn erbij."

Zuijders Delicatessen in Arnhem. Beeld © Rian Verhagen

Ook Paulo de Almeida van de Amsterdamse wijnhandel The Wine Spot ziet dat zijn klanten vaker voor luxe kiezen. "Mensen kiezen toch vaker voor een wat duurdere wijn. Nu de horeca dicht is, gaan mensen op zoek naar een lekker wijntje voor thuis."

Wijn hamsteren

In de kleine slijterij zijn wijnen te koop voor elk budget. Elk voorzien van een handgeschreven kaartje waarop de wijn omschreven wordt. Vooral in de eerste weken van de coronacrisis liep het storm.

Naast toiletpapier, tomatensaus en rijst was ook wijn een populair hamsterproduct. "In het begin was het ook op dinsdagen en woensdagen druk hier. Dagen die normaal heel rustig zijn", vertelt De Almeida.

Die drukte vlakt nu af, maar De Almeida ziet nog steeds dat mensen wat meer kopen en dat er nieuwe klanten de winkel binnenstappen. Zoals een man die nu bij The Wine Spot zijn speciaalbiertjes komt halen, omdat hij de supermarkt liever vermijdt. De speciaalzaak bevalt. "Hij heeft al gezegd ook na de crisis bij ons te blijven komen."

The Wine Spot in Amsterdam. Beeld © Kita van Slooten

Toch is het niet alleen maar goed nieuws vanuit de speciaalzaken. Want ook al is het drukker in de winkel, er valt voor veel ondernemers ook een belangrijk deel van de inkomsten weg doordat de catering stil is komen te liggen.

"Grote bestellingen voor verjaardagen, buurtbarbecues of bedrijfslunches zijn er nu niet", zegt Lemsom. Daardoor hebben sommige slagers toch werktijdverkorting voor hun personeel moeten aanvragen.

"Mensen lunchen thuis en die lekkere graskaas voor in het weekend halen ze nu ook doordeweeks."

Online veel verkocht

Herman Specker van Foodelicious runt zowel een winkel, een webshop en een groothandel en hij ziet dat het verschuiven van de markt niet een omzetverhoging betekent. De winkel is juist rustig, maar online loopt het goed.

"Mensen gaan nu wel op pad voor vers voedsel, maar wij verkopen lang houdbare producten uit Spanje en Italie." Zoals pesto's, pasta, truffelproducten, olijfolie en koekjes.

Vrijmibo-pakketten 

Als groothandel hoort hij verschillende verhalen van zijn klanten. "De kaasboeren waar wij producten leveren doen het hartstikke goed. Mensen lunchen thuis en die lekkere graskaas voor in het weekend halen ze nu ook doordeweeks. Dan nemen ze ook sneller een zak truffelchips mee."

Maar bij de winkels die zich vooral focussen op de lang houdbare producten en de cadeaupakketten gaat het slecht. Tenzij ze een webshop hebben.

"Je gaat nu niet naar de winkel om voor de verjaardag van je tante die lekkere olijfolie te kopen", legt Specker uit. Dat bestellen mensen online. Ze sturen elkaar nu cadeautjes. Ook bedrijven doen dat. "Wij krijgen grote bestellingen van bedrijven die hun werknemers bijvoorbeeld een vrijmibo-pakket sturen. Zodat ze voor de online vrijdagborrel allemaal dezelfde wijn en nootjes hebben."

Een online te bestellen borrelpakket. Beeld © Foodelicious

Vechtmarkt 

Van een verhoogde omzet is ook voor Verhagen geen sprake. Ze merkt in Arnhem dat de restaurants de concurrentie met elkaar aangaan door te stunten met prijzen voor de afhaalmaaltijden. Dat zorgt ervoor dat ook zij haar prijzen laag houdt.

"Ik maak voor de borrelpakketten alles zelf. Van auberginekroketjes tot risottoballetjes." Veel werk voor een wat lagere prijs dan anders. Zodat het aantrekkelijk is voor mensen om het eens te proberen.

Wellicht krijgt Verhagen er zo nieuwe vaste klanten bij. Vooralsnog is ze vooral blij weer aan het werk te zijn: "Ik vind het heel leuk om te koken en mensen te laten genieten. Dus het is heel fijn dat ik dat nu weer kan oppikken. Ik loop mezelf thuis in de weg als ik dat ineens niet meer kan doen."

Bron • RTL Z