Ondernemen

'We kunnen niet tot eind juni dicht, want dan hebben we geen winkel meer'

Roderick Veelo • 10 april 2020 08:42 @RVeelo

Beeld © Roderick Veelo

De Utrechtsestraat in het centrum van Amsterdam is een van de populairste winkelstraten van de hoofdstad. 700 meter lang een aaneenschakeling van winkels, cafés en kleine restaurants. Wat verandert er voor hen en het publiek in tijden van corona? Journalist Roderick Veelo gaat in gesprek met zijn ondernemende buren. Deel vier: pech en minder pech.

De Soep Bar

"Het is rustig in de straat, maar druk met online bestellingen." Nico van Reekum is eigenaar van de Soep Bar en staat ver weg van de betaalbalie. Alleen voor bestellingen en betalingen komt hij dichterbij.

Het filiaal in de Spuistraat een paar kilometer verderop heeft ie gesloten. In een week tijd viel de omzet er terug met 90 procent. Zijn belangrijkste klanten, toeristen en studenten, zitten thuis. Drie jaar lang liep de zaak als een trein en breidde hij uit met een tweede zaak in de Utrechtsestraat. Die draait nu nog 60 procent van de normale omzet.

Beeld © Roderick Veelo

Ik vraag of hij het gaat redden. "Ja", klinkt het resoluut. "We zijn zuinig en hebben een mooie buffer opgebouwd. Hier draaien we goed door. Ik sta veel zelf in de zaak. Zo houden we het wel een tijdje uit."

4000 euro huur

Maar de huren in de Utrechtsestraat zijn hoog. De Soep Bar is gevestigd op zo’n 45 vierkante meter en herbergt op nog twee etages opslag en kantoor. Van Reekum betaalt 4000 euro huur per maand voor het hele pand.

Beeld © Roderick Veelo

"Met extra inspanningen gaan we de omzet verder omhoog krikken. Ik adverteer in lokale krantjes met 'weerstand verhogende' shakes en salades", vertelt hij. En Nico van Reekum is een ouderwetse flyer-campagne gestart, om meer buurtbewoners te verleiden.

Studio Bazar

Op de hoek van de Utrechtsestraat en de Keizersgracht staat vol in de zon Studio Bazar, een winkel in keukengerei. Ik praat met de eigenares Rooslinde Jaspers. De sluiting van de restaurants heeft haar, naar eigen zeggen, in een bevoorrechte positie gebracht.

"Omdat mensen niet meer uit eten gaan herontdekken zij hun eigen keuken. En dat merken wij. Nieuwe pannen, bakvormen, weegschalen, mengkommen worden goed verkocht. En klanten kopen het echt voor zichzelf. Want cadeautjes zitten er nauwelijks tussen. We pakken bijna niks meer in."

Beeld © Roderick Veelo

Een van de verkopers in de winkel: "De eerste drie klanten vanmorgen waren mensen die een percolator kochten. Zo’n ouderwets koffiezetapparaat, die ze opeens nodig hebben omdat veel koffietenten dicht zijn. Mensen gingen in de stad naar buiten voor een kop koffie. Na jaren zetten ze opeens weer zelf koffie!"

Solidariteit

Een andere ontwikkeling die opvalt is de solidariteit met de middenstand. Rooslinde: "Het is algemeen bekend dat de meeste middenstanders het zwaar hebben. Dan komt er een buurvrouw binnen voor een nieuw tosti-apparaat. Ze zegt: ik had ‘m ook op internet kunnen kopen, maar ik gun het nu de winkeliers die open zijn."

"Misschien verbeeld ik het me, maar ik zie ook geen grote lege dozen van Coolblue meer bij het vuilnis staan. Het lijkt erop dat mensen ook voor elektrische apparaten vaker kiezen voor de lokale elektroshop."

Beeld © Roderick Veelo

Per saldo draait Studio Bazar wel iets minder omzet, maar het is volgens Jaspers te weinig om bij de overheid voor steun aan te kloppen. "Ik heb dat geld niet nodig. Ik denk nog lang niet."

Annadiva Lingerie

Kim Vergeer is store manager van lingeriewinkel Annadiva. Ze is net weer open. De winkel is smal. Bij het passen van lingerie zit tussen de klant en het winkelpersoneel doorgaans geen anderhalve meter. "We zijn een week dicht gegaan, om met een plan te komen hoe we dit probleem gaan oplossen", zegt Vergeer.

Beeld © Roderick Veelo

"Wat we nu hebben afgesproken is, dat we klanten op anderhalve meter wel advies kunnen geven. Zo van: hier en daar kun je de beha innemen. We wassen ons handen goed voordat we klanten helpen. En we vragen klanten om hun handen goed te wassen voordat ze iets vastpakken."

Geen winkel meer

"Zo moet de winkel voorlopig draaien. We kunnen niet tot eind juni dicht blijven, want dan hebben we geen winkel meer."

"Maar we gaan het moeilijk krijgen", zegt Vergeer. "We hebben mensen op afspraak én mensen kunnen gewoon binnenlopen. Maar het is veel stiller op straat, dus spontane bezoekjes zijn en nauwelijks."

Beeld © Roderick Veelo

"Daarnaast hebben de we pech dat de winkels hier tegenover sowieso dicht zijn. Vroeger zaten er rond deze tijd gezellig mensen buiten naar ons te kijken. En dan kwamen ze de volgende dag eens in de winkel langs. Nu zijn die panden dicht getimmerd, omdat er aan de fundering wordt gewerkt."

Bikini’s

De zomervakantie schiet er ook in bij de lingeriewinkel. Vergeer: "We verkopen normaal deze tijd ook veel bikini's, maar omdat mensen vooralsnog niet op vakantie gaan, is er geen enkele reden om bij ons langs te komen voor een nieuwe bikini."

Kim Vergeer doet haar best deze tijd zo positief mogelijk door te komen. "Ik denk dat er altijd mensen zullen blijven die het fijn vinden om mooie dingen te kopen en goed geholpen te worden. En ik denk ook dat mensen doorkrijgen dat als we met z’n allen niet meer naar buiten gaan en geen dingen meer kopen, dat er dan weinig overblijft."

Bron • RTL Z / Roderick Veelo