Ondernemen

Nederland doet massaal online boodschappen: 700 man erbij voor Picnic

Joep Westerveld • 03 april 2020 17:02 @joeperman

Onlinesupermarkt Picnic gaat ook 's ochtends bezorgen. Beeld © Archieffoto ANP

Vanwege de uitbraak van het coronavirus doen Nederlanders massaal online hun boodschappen. Onlinesupermarkt Picnic huurt vanwege de drukte honderden nieuwe werknemers in, en gaat in de ochtend bezorgen. Het bedrijf verhoogt het minimale bestelbedrag van 25 naar 35 euro. Ook bij concurrenten Jumbo en Albert Heijn is het razend druk.

"Op het ogenblik krijgen we drie keer zo veel bestellingen dan we aankunnen", zegt Picnic-ceo Michiel Muller. "Er zijn veel nieuwe klanten bijgekomen die in de huidige tijd liever hun boodschappen aan huis laten bezorgen."

Om de drukte aan te kunnen huurde Picnic al driehonderd nieuwe medewerkers in, via Mise en Place, een uitzendbureau voor personeel in de horeca. Die mensen zitten op het moment bijna allemaal zonder werk, nu alle horecabedrijven gesloten zijn.

De onlinesupermarkt wil sneller dan gepland een distributiecentrum in Apeldoorn openen, waarvoor nog eens tussen de driehonderd en vijfhonderd nieuwe werknemers nodig zullen zijn.

Hoger bestelbedrag, vollere kratten

Om de bestaande distriebutiecentra beter te benutten gaat Picnic ook beginnen met ochtendleveringen, waardoor het per dag meer boodschappen kan bezorgen. Tot slot verhoogt de onlinesupermarkt de minimumprijs voor een bestelling.

Dit heeft volgens Picnic te maken met de vulgraad van de boodschappenkratjes. Een bestelling van 25 euro levert volgens berekeningen van het bedrijf gemiddeld net iets meer dan een kratje op. Dat betekent dat er een tweede kratje dat amper gevuld is mee moet in het bezorgbusje, Dan vervoert de bezorger dus relatief veel lucht.

Bij een bestelling van 35 euro zou dat anders moeten zijn, want dan kom je gemiddeld genomen op twee volle kratjes.

De helft meer bestellingen

Concurrenten Jumbo en Albert Heijn laten weten dat ze voorlopig niet hun minimumtarief verhogen. Dat tarief is bij beide supermarkten met 50 euro sowieso al hoger dan bij Picnic.

Ook bij deze concerns doen klanten aanzienlijk meer boodschappen online dan onder normale omstandigheden. Jumbo krijgt 50 procent meer online bestellingen binnen. Albert Heijn wil geen cijfers delen, maar laat weten dat de vraag 'erg groot' is.

Ver boven het minimumbedrag

Volgens een woordvoerder van Jumbo plaatsen veel klanten op het moment bestellingen die ver boven het minimumbedrag liggen. "De meeste bestellingen bevatten veel meer artikelen dan normaal. Door deze enorme toename lopen we ook sneller dan normaal tegen de grenzen van onze beschikbare capaciteit aan, dus zijn we hard aan het opschalen."

Ook Jumbo voegt daarom 'nieuwe bezorgmomenten' toe en trekt extra personeel aan voor de distributiecentra. De supermarktketen slaat hiermee twee vliegen in een klap, want veel van deze extra mensen werken normaal gesproken in de restaurants van La Place, een dochterbedrijf van Jumbo. Die zijn op dit moment dicht.

Albert Heijn trekt op dit moment extra krachten aan via de uitzendbureaus waar het mee samenwerkt.

'Hamstergedrag neemt af'

Halverwege maart hadden de online supermarkten, net als de fysieke winkels, te maken met hamstergedrag van klanten. Hierdoor waren producten als pasta, luiers en handgel niet meer te krijgen.

"We zien dat klanten langzamerhand weer overgaan tot het 'normale' boodschappenpatroon", zegt een woordvoerder van Albert Heijn. "Het gemiddelde bedrag per bestelling ligt nog wel iets hoger omdat klanten nu vaker in een keer voor de hele week boodschappen in huis halen."

Door de drukte waren de bezorgmomenten die je bij Albert Heijn kunt kiezen in maart al een week vooruit volgeboekt. "De vraag is nog steeds erg groot. Maar er komen elke dag bezorgblokken vrij, ook voor morgen en overmorgen."

Special Care List

Ook bij Jumbo zien ze een stabilisering van de verkopen. Voornamelijk bij de houdbare producten, waar nog steeds 'veel vraag' naar is. "De bevoorrading gaat goed. Tegelijkertijd stijgt de vraag naar verse producten."

Bij Picnic blijft het voorlopig zo druk dat het bedrijf zijn belofte 'voor tien uur bezorgd, morgen in huis' niet kan waarmaken. Het maakt daarbij een uitzondering voor mensen op een zogenoemde Special Care List. In Rotterdam staan daarop bijvoorbeeld artsen en verpleegkundigen van het Erasmus MC. Muller: "Voor hen is er altijd een plekje in de auto."

Bron • RTL Z