Ondernemen

Afstand-button en antibacteriële folder: coronadrukwerk loopt storm

Suzanne Blotenburg • 30 maart 2020 17:38 @suusnl

Wouter Haan van Reclameland Beeld © Reclameland

Stoepborden, buttons, vloertape. Om er voor te zorgen dat we ons aan alle coronaregels houden markeren winkeliers erop los. Sommige printers van drukwerkbedrijven draaien overuren. "We zijn zelfs bezig met drukwerk met een antibacteriële laag."

We moeten 1,5 meter afstand houden, in de elleboog niezen en het liefst contactloos betalen. Maar wie druk is met de dagelijkse boodschappen vergeet dat soms. Gelukkig helpen stickers op de vloeren, posters en personeel met t-shirts een noodzakelijk handje.

Veel drukwerkbedrijven springen erop in. Zo zien we bij Drukland speciale stoepborden en baliedisplays en kun je bij Sticker Company een gratis vloersticker aanvragen die helpt afstand te houden.

Van bouwplaats tot bowlingbaan, de anti-coronamarkeringen zijn overal. "En ze moeten snel worden gemaakt", weet Wouter Haan, eigenaar van de Groningse online drukkerij Reclameland. "Vooral de vraag naar buttons, die bijvoorbeeld sommeren om afstand te houden, kunnen we nauwelijks bijhouden", zegt hij.

Duizenden buttons

In de afgelopen weken vloog hij door zijn voorraad van 40.000 buttons heen. Inmiddels komen er dagelijks 10.000 extra uit China binnen. "Er zitten nog 100.000 stuks op de boot naar Nederland", zegt de ondernemer.

In eerste instantie was hij verbaasd over de interesse in zo'n 'saai' product. Maar buttons zijn ook makkelijk en relatief goedkoop. Voor 50 stuks en een levering binnen twee dagen betaal je zo'n 40 euro.

Bij Drukwerkdeal zien ze vooral de vraag naar coronadrukwerk voor ziekenhuizen en supermarkten stijgen. Vloermarkeringen of banners met hygiëneregels. "We drukken ook meer raamposters voor goede doelen en afhaalmenu's voor horecabedrijven", zegt woordvoerder Mariska Mediati. Daarvoor ontwikkelen ze standaard ontwerpen, maar bedrijven kunnen ook hun eigen design aanleveren.

Drukwerk in bijzonder jasje

Deze week moet daarbij drukwerk in een bijzonder jasje beschikbaar komen: flyers en folders met een heuse antibacteriële laag erop. "Het is een dispersielak, een onzichtbare laag die de inkt afsluit", zegt Mediati. Het werd gemaakt en getest in Duitsland en zou 99 procent van de bacteriën op het papier doden. "Het is een compleet nieuw product."

Volgens Mediati krijgt het bedrijf mede door de coronacrisis, meer vragen over hygiëne van klanten. "Met name over het verzenden van bijvoorbeeld folders zijn zorgen", zegt ze. Of zich dat ook gaat vertalen in een grote vraag moet nog blijken. "Het drukwerk is wel een stuk duurder, de prijs verschilt per oplage", aldus Mediati.

Printers staan ook stil

Nodig is veel verkoop wel wel, want Drukwerkdeal, een bedrijf met zo'n 400 medewerkers, ziet door de huidige coronaproblemen ook een groot deel van het werk opdrogen. "Wij drukken veel reclamewerk voor kleine ondernemers. En veel van hen worden keihard geraakt door deze crisis", zegt Mediati. Wat dat precies doet met de omzet voor dit jaar kan ze niet delen.

Haan is er wel duidelijk over, ook hij doet veel reclamewerk voor ondernemers. "Alle evenementen liggen voorlopig stil. Dat kost ons veel werk", zegt hij. Reclameland heeft zo'n 150 medewerkers en naar eigen zeggen een omzet van 25 miljoen euro in 2019. "We draaien nu de helft van onze normale omzet."

Waar de ene printer overuren draait, staat de andere stil, zeggen de ondernemers. De komende tijd is het volop inzetten op corona. En dat gebeurt ook voor een deel zonder belangen. Zo drukt Haan t-shirts voor het Rode Kruis en steunt Drukwerkdeal volgens Mediati verschillende initiatieven in de zorg.

Bron • RTL Z