Ondernemen

Krijgen eigenaren van een Bed and Breakfast ook steun?

Jelle Maasbach • 26 maart 2020 15:26 @JMaasbach

Beeld © RTL Z

Veel ondernemers worden hard geraakt door het coronavirus. In het RTL Z Ondernemersspreekuur proberen wij elke werkdag antwoord te geven op jullie vragen, online en op televisie. Deel #7: de Bed and Breakfast.

Onderneemster Setine van der Noordaa heeft een Bed & Breakfast in het centrum van Haarlem. Door de uitbraak van het coronavirus zit ze in een klap zonder gasten. "Alle reserveringen zijn tot en met de zomer geannuleerd. Een B&B is altijd aan huis, heb ik daardoor geen recht op de compensatieregeling?"

Ze ontvangt touwens al wat steun, deze komt van de gemeente Haarlem zelf. Die keert maximaal 1000 euro per maand uit. Ze zegt dat ze zich een lening niet kan veroorloven en is aangewezen op hulp van overheid of gemeente. "Geldt voor mij als B&B ook een regeling die er voor de rest van de horeca geldt?", vraagt Setine zich af?

Compensatie én andere regelingen

Ook eigenaren van een Bed and Breakfast komen in aanmerking voor steun, vertel Dirk Beljaarts. De directeur van Koninklijke Horeca Nederland zegt dat ondernemers een gift krijgen van 4000 euro. "Die krijg je als eenmanszaak of VOF en is bedoeld voor ondernemers die geraakt worden door overheidsmaatregelen vanwege het coronavirus." Het is een gift en hoeft dus niet terugbetaald te worden.

"Als deze onderneemeester personeel in dienst heeft, dan geldt er nog een regeling. De NOW, de vervanger van de werktijdverkorting. Ze kan dan maximaal 90 procent van de loonsom gecompenseerd krijgen."

 

 

Geen personeel? Ook dan nog opties

Ook voor ondernemers die geen personeel in dienst hebben is er nog een optie. "Ze kan gebruik maken van belastinguitstel. De fiscus maakt het mogelijk om het betalen van belasting uit te stellen. Dat kan helpen", aldus de directeur.

Ook bioten de rijksoverheid zijn er opties voor ondernemers in nood. "Gemeentelijke belastingen worden opgeschort, ook draagt bij. Toch is de allergrootste compensatie die wordt aangeboden die voor het loondeel van werknemers."

 

Telefoon roodgloeiend

Ook bij Koninklijke Horeca Nederland merken ze dat veel leden bezorgd zijn. Veel bedrijven maken zich zorgen over de impact van het coronavirus. "In ons callcenter werken normaal gesproken acht mensen. Dat hebben we opgeschaald. Nu helpen er ongeveer zestien mensen mee om telefoontjes te beantwoorden."

Beljaarts denkt dat de situatie nog wel even zo blijft. "We worden nonstop gebeld en zijn nu ook in het weekend bereikbaar voor vragen. Het eind van de maand komt er aan en salarissen moeten betaald worden, maar de regelingen zijn er nog niet."

Hij geeft aan dat het voor kleine bedrijven 'nijpend' wordt. "Niet gek ook dat het aantal vragen toeneemt en we meer worden gebeld. Er moet snel geld komen, want bedrijven staan op omvallen."

Ondernemers, werkzaam in de horecabranche, kunnen bellen met de speciale helpdesk: 0348 48 94 89.

Heb jij zelf ook een vraag?

Vul je vraag hieronder in, dan gaan wij hem beantwoorden met de hulp van deskundigen.

De vragen gaan ook onderdeel uitmaken van onze nieuwsuitzendingen op RTL Z. Het kan zijn dat onze redactie je benadert om je vraag op te nemen op video.

Bron • rtl z