Ondernemen

Ondernemer woedend: ABN Amro ging er met ons idee vandoor

Joep Westerveld • 16 maart 2020 05:39 @joeperman

De Mobile Talent Room van wervingsbureau Commercieel Nederland Beeld © Eigen foto

Steven Duinhouwer had grootse plannen met zijn mobiele escape room, een creatieve manier voor bedrijven om personeel te werven. In ABN Amro dacht hij de gedroomde launching customer te hebben. Tot ABN zelf een mobiele escape room startte. "Ze koketteren gewoon met ons concept."

Duinhouwer, oprichter van wervingsbureaus Technisch Nederland en Commercieel Nederland, bedacht de sollicitatie-escape room in 2015 voor Phoenix Software, een bedrijf uit Enschede dat destijds zat te springen om programmeurs.

Ontsnappende sollicitanten

Sollicitanten moesten ontsnappen uit een kamer door samen opdrachten uit te voeren. Net als bij een gewone escape room.

Alleen waren de opdrachten zo toegesneden dat de recruiters inzicht kregen in hoe stressbestendig, analytisch en sociaal vaardig de deelnemers waren. Bijkomend voordeel voor baanzoekenden: een uurtje in de escape room is veel leuker dan het schrijven van een sollicitatiebrief.

Steven Duinhouwer Beeld © Eigen foto

Phoenix wist 13 nieuwe mensen aan zich te binden en Duinhouwer wist dat hij iets moois op het spoor was. "Verschillende bedrijven toonden interesse. Alleen ze hadden niet allemaal zin om te moeten afreizen naar een bestaande escape room. Toen hebben we de mobiele versie bedacht."

Presentatie op het hoofdkantoor van ABN

Het wervingsbureau presenteerde de eerste versie van de Mobile Talent Room in 2016, tijdens de HR hackathon in Amsterdam. Zo'n zestig HR-managers van verschillende bedrijven maakten kennis met het concept.

Toen kwam ook de interesse van ABN. Duinhouwer voerde meerdere gesprekken, wat uiteindelijk uitmondde in een presentatie op het hoofdkantoor in Amsterdam. Voor negen mensen die verantwoordelijk waren voor communicatie, strategie en het werven van nieuwe werknemers deed hij zijn verhaal. 

"We hadden onze hele escape room omgedoopt in ABN-stijl. De reacties waren enthousiast, maar uiteindelijk werden de plannen toch in de ijskast gezet. De timing was niet lekker, want de bank was net in het nieuws omdat het mensen op straat had gezet."

Voor de derde keer geen resultaat

Enige tijd later mocht Duinhouwer alsnog hopen op een samenwerking met ABN. De bank wilde het concept in aangepaste vorm gebruiken voor bestaande medewerkers van het serviceteam. "Dat was interessant. Het kon ons als relatief klein bedrijf 50.000 tot 70.000 euro aan extra omzet opleveren."

De ondernemer paste het project aan de wensen van de bank aan, maar opnieuw werden de plannen afgeblazen omdat het toch te moeilijk te organiseren bleek voor ABN.

Toen een HR-medewerker van de bank later vroeg om de hele presentatie nog eens op te sturen en de bank voor de derde keer niks deed met de voorstellen, was hij er klaar mee: "Ik dacht: het zal wel. Dit wordt helemaal niks meer."

Unigma

Niet veel later presenteerde de bank met veel bombarie Unigma, een escape room voor de werving van nieuwe werknemers. "ABN Amro wil studenten op een andere manier laten kennismaken met de bank en krijgt ondertussen een goed zicht op welke jonge professionals bij de bank passen", schreef het bedrijf.

ABN nodigde influencers uit Unigma te proberen, waaronder Kalvijn (1,2 miljoen abonnees op YouTube) en Teske (300.000 abonnees). "Het is voor het eerst dat een psychologische test voor werving is toegepast in een escape room", aldus de bank in een persbericht.

Later meldde de bank Unigma aan voor een Werf&-award, een prijs voor innovatieve HR-concepten.

Een idee kun je niet patenteren, een concept wel

Volgens ABN Amro is de Unigma geen kopie van de plannen van Duinhouwer, maar een concept dat de bank zelf heeft laten ontwikkelen door Sherlocked, het bedrijf achter de eerste escape room van Nederland.

Juridisch gesproken staat de bank sterk, zegt Diederik Donk, advocaat intellectueel eigendomsrecht bij The Legal Group. "Globale ideeën komen niet in aanmerking voor auteursrecht, alleen uitgewerkte ideeën."

Als voorbeeld geeft hij tv-programma The Voice. "Het idee van een talentenjacht is algemeen. Maar een uitgewerkt idee met concrete oorspronkelijke elementen zoals draaiende stoelen en een knock-outronde, leidt tot een beschermd tv-format."

Met andere woorden: als ABN Amro geïnspireerd is geraakt door de presentatie van Duinhouwer, en daar vervolgens een eigen uitwerking aan heeft gegeven, dan mag dat gewoon.

'Hun reactie heeft me nog het meest geraakt. Ze verschuilen zich gewoon achter hun advocaten'

Geen geheimhouding getekend

Als de ondernemer vooraf een geheimhoudingsverklaring had laten tekenen door ABN Amro, had hij op basis daarvan de bank juridisch kunnen aanpakken, zegt Donk. Maar dat is niet gebeurd.

"We zijn gewoon te goeder trouw met ze gaan praten", zegt Duinhouwer. "Door de aanhoudende interesse van hun kant, dachten wij een mooie launching customer te pakken te hebben, die ons zou helpen in heel Nederland uit te breiden."

Hij maakte ook geen afspraken over een vergoeding voor het voorbereidende werk dat hij verrichte. Volgens Duinhouwer is dat alles bij elkaar wel een half jaar werk. Hij vorderde achteraf 10.000 euro ter compensatie, maar die wil ABN Amro niet betalen. De bank spreekt van 'een risico dat inherent is aan het voeren van verkennende gesprek over een eventuele samenwerking'.

Duinhouwer: "Hun reactie heeft me nog het meest geraakt. Ze verschuilen zich gewoon achter hun advocaten. Er is nul begrip voor wat dit voor een mkb-ondernemer betekent. Ik vind het gewoon totaal niet integer dat een groot bedrijf als ABN zo koketteert met ons concept."

Bron • RTL Z / Joep Westerveld