Ondernemen

Streekproducten zijn duur, maar razend populair

Frederique Dormaar • 21 februari 2020 06:04 @dormaar

Melkveehouders Yvonne en Jorden Oostdam met hun vier kinderen. Beeld © Eigen foto

Sinds deze week verkoopt de online supermarkt Picnic direct melk van de boer aan consumenten, zonder tussenkomst van een melkfabriek. Daarmee speelt Picnic in op de groeiende behoefte om te weten waar ons eten vandaan komt en daar hebben we flink wat geld voor over.

Op de boerderij van de familie Oostdam in Bodegraven staat sinds kort een mini-melkfabriek. Dit apparaat, gemaakt door fabrikant Lely, melkt niet alleen koeien, maar pasteuriseert en bottelt de melk ook. Een dag later staan de flessen boerenmelk in het distributiecentrum van Picnic. Klaar om naar klanten gebracht te worden.

Melk met speciale smaak

Goedkoop is de melk uit Bodegraven niet. Een liter halfvolle boerenmelk kost 1,89 euro. Ter vergelijking, bij Picnic kost een liter halfvolle melk van Zuivel Meester 0,85 euro.

"De productie is kleinschalig, daarom is het duurder", zegt Michiel Muller, oprichter Picnic tegen RTL Z. Muller is ervan overtuigd dat klanten het hogere bedrag ervoor over hebben. "Puurder dan dit ga je het niet krijgen. De melk is ongelooflijk vers, omdat er zo snel gebotteld wordt. En de melk is afkomstig van een koeienfamilie. Dat geeft een speciale smaak."

Plofkip van dichtbij

Gemiddeld consumenten bereid om 8 procent meer te betalen voor een streekproduct. Daar zit de boerenmelk van de familie Oostdam dus ver boven. Als de melk daadwerkelijk veel lekkerder is, dan zijn consumenten eventueel bereid om er meer voor te betalen, verwacht Marcel Vijn, onderzoeker bij de Wageningen Universiteit (WUR).

Smaak en kwaliteit gaan volgens Vijn namelijk altijd nog vóór regio. "Een plofkip van dichtbij bijvoorbeeld, heeft geen meerwaarde. De kip moet lekkerder zijn of een beter even hebben gehad."

Hete pepers uit Amersfoort

Picnic verkoopt meer producten die een korte keten hebben, zoals honing, biertjes en kazen. Het eerste lokale product van Picnic is sambal van Bert, die zijn pepers in een stadstuin in Amersfoort teelt, vertelt Muller. Hij signaleert dat consumenten behoefte hebben om te weten waar hun eten vandaan komt.

En Muller is niet de enige. Die andere jonge online supermarkt, Crisp, wil het voor consumenten makkelijker maken om lokale producten te kopen. En traditionele supermarkten bieden vaker seizoensproducten uit de omgeving aan. En dan zijn er nog talloze regionale initiatieven zoals de Streekboer in Noord-Nederland, Rechtstreex in de regio Rotterdam en het Brabantse Boerschappen.

Kersen van de boer

De interesse in lokale producten stuwt ook de omzet van boerderijwinkels, blijkt uit eerder onderzoek van de WUR naar multifunctionele landbouw.

"Dit zijn boeren en tuinders die hun product aan de weg aanbieden, denk aan eierautomaten of boeren die bijvoorbeeld kersen verkopen in de zomer of een eigen winkel hebben", legt Nadia Menkveld, sectoreconoom van ABN Amro, uit. Ze verwacht dat de markt voor lokale producten verder zal groeien.

Omzet in miljoenen euro's.

Koe slachten

"Mijn klanten komen vooral voor het vlees", zegt Martine Wismeijer van Landwinkel de Hooierij in de Bilt. "Als we gaan slachten, stuur ik een mail met de vraag wie doet er mee? Klanten kunnen dan een bestelling doen."

De Hooierij verkoopt vers vlees van eigen erf. Andere versproducten zoals kaas, fruit en groente worden geleverd door collegaboeren uit de omgeving. "Na elk vleesschandaal heb ik er een nieuwe klantenkring bij", zegt Wismeijer. Haar kanten zijn het beu om niet te weten waar hun eten vandaan komt.

Trend zet door

Consumptiesocioloog Hans Dagevos denkt dat de trend van lokaal eten nog wel even doorzet. "Die grote ketens waarbij voedsel de wereld over gesleept wordt, daar hebben mensen genoeg van", zegt hij. "We zijn gevoelig voor authentiek en ambachtelijk geproduceerd eten en streekproducten voorzien in die behoefte."

En omdat er steeds meer bedrijven op inspelen, is er ook meer aanbod voor consumenten, wat weer leidt tot meer vraag naar dit soort producten en meer consumptie, voegt hij toe. 

 

Bron • RTL Z / Frederique Dormaar