Ondernemen

'Kleine supermarkten overleven verbod op tabaksverkoop niet'

Joep Westerveld • 20 februari 2020 13:59 @joeperman

Rookwaren in een gesloten kast achter de kassa in een Albert Heijn-supermarkt. Beeld © ANP

Het plan om al volgend jaar te stoppen met de tabaksverkoop in supermarkten brengt het voortbestaan van kleinere supermarkten in gevaar. Dat blijkt uit een onderzoek van Marshoek, dat de administratie voert van ongeveer 600 supermarkten en daardoor over een heleboel verkoopgegevens beschikt.

Een analyse van Marshoek laat zien dat grotere supermarkten, met een omzet van meer dan 250.000 euro per week, een verbod van de tabaksverkoop vermoedelijk wel zullen overleven. Bij hen komt gemiddeld 3,6 procent van de omzet uit rookwaren. Dit zijn vaak franchisenemers van Albert Heijn of Jumbo.

13 procent van de omzet

Voor de kleinere supermarkten is dit niet zo eenvoudig. De winkels met een weekomzet van onder de 50.000 euro halen gemiddeld 13 procent daarvan uit de tabaksverkoop. In sommige gevallen loopt dit zelfs op naar 20 procent.

"Als je dan de verkoop van tabak abrupt stopzet, haal je letterlijk het verdienmodel onderuit", zegt Joeri van Rens van Marshoek. Hij voegt eraan toe dat de kleinere supermarkten, dikwijls een Coop of een Spar, vaker in kleinere dorpen zitten waar het voorzieningenniveau sowieso al onder druk staat.

Als je de verkoop van tabak abrupt stopzet, haal je letterlijk het verdienmodel van kleinere supermarkten onderuit

Motie Tweede Kamer

Het CDA en de ChristenUnie komen vandaag met een motie over de verkoop van sigaretten in tankstations en op supermarkten. Een meerderheid van de Tweede Kamer lijkt inmiddels voorstander te zijn van het plan om de verkoop van tabak op deze plekken al volgend jaar terug te brengen naar nul.

Van Rens benadrukt dat hij niet tegen strengere tabaksregels is, maar drukt de politici wel op het hart om onderscheid te maken tussen de verschillende supermarkten.

"Op de langere termijn houdt de tabaksverkoop voor alle winkels op. Dus daar moeten de winkels nu vervanging voor zoeken, bijvoorbeeld door verse maaltijden te verkopen. Maar dat vergt flinke investeringen en het duurt even tot zulke concepten aanslaan. Kleinere winkels hebben tijd nodig om deze omslag te maken."

Bron • RTL Z