Ondernemen

Afval scheiden: thuis moeten we het, op werk gebeurt het nauwelijks

Maarten Veeger • 13 februari 2020 16:46 @breakingsweep

Beeld © Getty

Thuis scheiden we ons afval steeds beter, maar op de zaak zijn we daar een stuk minder mee bezig. Verpakkingsmateriaal, koffiebekers, piepschuim, we gooien het allemaal ongesorteerd weg. Werknemers missen een duidelijke visie over afvalbeleid van hun baas, zo concludeert afvalverwerker Suez na onderzoek.

Ruim acht op de tien ondervraagden in het onderzoek onder 1155 werknemers bij verschillende soorten bedrijven zegt dat ben hen thuis het afval beter wordt gescheiden dan op het werk. Ook was het voor de meesten veel duidelijker hoe dat afval thuis gescheiden kan worden dan op het werk.  

Bedrijfsafval is met een aandeel van 85 tot 90 procent van de totale hoeveelheid afval dus verantwoordelijk voor het grootste deel van de afvalberg. Volgens het onderzoek belandt ook waardevol afval zoals hout voor bijna de helft bij het restafval. Verpakkingsfolie belandde voor 63 procent bij het restafval, net als 67 procent van de koffiebekers en 80 procent van de koffiedrab. 

Deze week ontdekte het tv-programma De Monitor dat miljoenen koffiebekertjes die overheidsambtenaren vorig jaar hebben weggegooid, in de verbrandingsoven zijn beland. Het was de bedoeling dat ze gerecycled zouden worden. 

Beeld © Getty

Gedragsverandering

Volgens Anthonia van Egmond van Suez is het niet alleen de perceptie van werknemers dat het afval niet goed wordt ingezameld. "Het is ook echt zo."  Volgens haar zijn we op het werk 'slordiger en gemakzuchtiger' dan thuis. "Daar regelt de baas het wel; is de instelling vaak." 

Volgens Van Egmond is een gedragsverandering nodig. "Dat kan met behulp van stickers op afvalbakken, informatiesessies tot een dag komen meekijken of en hoe het afval gescheiden wordt." De leidinggevende moet hoogstpersoonlijk het goede voorbeeld gaan geven, adviseert zij.  

Ambitie

Ook Rijkswaterstaat probeert het weggooigedrag van mensen binnen bedrijven te veranderen. Het plan begint bij dat het bedrijf een ambitieniveau moet vaststellen. Wil je voldoen aan de minimale wettelijke eisen of verder gaan. Het uiteindelijke plan kan er ook uit bestaan dat je kiest voor nascheiding, dus dat er na inzamelen pas wordt gescheiden.    

Maar ook dat is niet altijd ideaal vanwege het gedrag van medewerkers, zegt Van Egmond. "Het klokhuis van een appel dat in een bekertje wordt gestopt bijvoorbeeld. Het is lastig dat machinaal goed te scheiden."

Zeven op de tien medewerkers zeggen duurzaamheid als bedrijfscultuur belangrijk te vinden. Maar bij mensen die werk zoeken, vindt maar een op de vijf het belangrijk, aldus het onderzoek. 

Bron • RTL Z