Ondernemen

Knab verhoogt tarief voor zakelijke klanten vanwege kosten fraudebestrijding

16 januari 2020 05:56

Directeur van Knab René Frijters tijdens de presentatie van de bank in 2012. Beeld © ANP Foto

Banken moeten flinke kosten maken om fraude en witwassen tegen te gaan. Knab ziet daarin reden om de tarieven voor zakelijke klanten voor het eerst in het bestaan te verhogen.

Voor een zakelijke rekening met één rekeninghouder gaan de kosten per maand op 20 februari omhoog van 5 naar 6 euro per maand. Heb je een zakelijke rekening met meerdere rekeninghouders, dan ga je vanaf februari zelfs 9 euro per maand betalen. Dat was 5 euro.

Particuliere rekeninghouders gaan niet meer betalen. Dat komt doordat hun identificatie makkelijker is.

Witwassen en fraude tegengaan

De wetgeving voor banken wordt steeds strenger. Banken moeten nagaan of klanten ook zijn wie ze zeggen dat ze zijn en ook hun transacties moeten worden gecontroleerd. Dat is om onder meer fraude en witwassen tegen te gaan, zo schrijft de bank in een mail aan haar zakelijke klanten.

"Ook Knab investeert in extra controles van alle klanten en hun geldstromen. Dit kost vooral voor onze zakelijke klanten meer geld dan we bij de lancering van Knab Zakelijk hadden voorzien. Mede hierdoor ontkomen we er niet aan om voor het eerst de pakketprijs te verhogen."

Eerste tariefverhoging in zeven jaar

De online bank werd in 2012 opgericht en heeft op dit moment ongeveer 100.000 particuliere klanten en 140.000 zakelijke klanten. De groep met meerdere rekeninghouders bestaat uit ongeveer 10 tot 15 procent van het totaal aantal zakelijke klanten. "Van deze groep heeft het overgrote deel twee rekeninghouders", zegt een woordvoerder. 

Dat de kosten van een zakelijke rekening met meerdere rekeninghouders meer stijgen dan die een rekening met één rekeninghouder, komt omdat er dan ook meer rekeninghouders moeten worden nagegaan, stelt de bank.

Klantacceptatie

"Met deze stijging kunnen we de toegenomen kosten opvangen. Het aantal werknemers op onze afdeling Klantacceptatie en monitoring is in de afgelopen periode met enkele tientallen werknemers gestegen. Als online bank werken we zoveel mogelijk aan digitale oplossingen, maar we verwachten ook voor komende periode een groei op deze afdeling", legt de woordvoerder uit. 

"Het accepteren en monitoren van een particuliere klant is goedkoper dan het accepteren en monitoren van een zzp’er of een bv. Dit komt doordat we bij de aanvraag voor een zzp-rekening niet alleen de natuurlijke persoon moeten identificeren, maar ook de onderneming zelf. We checken onder andere welke activiteiten het bedrijf uitvoert en wat de doelstellingen zijn. Deze checks hoeven we bij een particuliere klant niet te doen, wat het verschil in kosten verklaart." 

Ondanks de kostenverhoging zijn klanten bij Knab nog wel goedkoper uit dan bij andere banken. Zo betaal je bij ABN Amro 5,50 per maand voor een zakelijke rekening. Met ingang van 2020 moeten klanten ook voor een aantal diensten meer betalen.

Bij ING kost een zakelijke rekening 4,90 euro per maand. Daar komen nog kosten voor bepaalde diensten bij.

Nieuwe klanten kosten banken kapitalen

Peter van Zadelhoff zocht uit wat een bank allemaal moet weten van de klant voordat hij überhaupt klant kan worden.

Bron • RTLZ