Van onze partner Rabobank

Zoektocht naar circulaire bedrijfskleding

16 december 2019 15:47

Beeld © Groenendijk Bedrijfskleding

De Nederlandse textielsector wil in 2050 volledig circulair zijn. Een van de grootste aanbieders van bedrijfskleding loopt daarin voorop. En wie vooroploopt, moet het goede voorbeeld geven.

Zijn opa was een schoenmaker en zijn ouders hadden een schoenenwinkel. Marien Groenendijk wilde aan bedrijven leveren en begon met de verkoop van veiligheidsschoenen. Nu levert Groenendijk schoenen en bedrijfskleding aan de overheid, NS en tal van andere bedrijven. Groenendijk Bedrijfskleding is een van de koplopers in de sector als het gaat om verduurzamen en circulariteit.

Groenendijk: "Onze kleding wordt gemaakt in Oost-Europa, Turkije, China en Vietnam. We maken met onze leveranciers afspraken over de werkomstandigheden en het milieu, zoals het niet lozen van afvalstoffen op open water. Dat controleren we ook en we eisen niet dat een bestelling de volgende dag al klaar is."

Ingewikkelde renovatie

"Circulariteit gaat een stap verder. We zijn circulaire systemen aan het inrichten en maken circulaire producten. Daarnaast hebben we in 2017 een nieuw bedrijfspand gekocht, dat volledig is gestript. De verwijderde materialen hebben de bouwers gebruikt als grondstof voor de renovatie. En we hebben een warmte-koudeopslag laten boren.

Het maakte de renovatie op tientallen onderdelen ingewikkelder, maar daardoor wél circulair. Je krijgt ook te maken met andere terugverdienperiodes, maar daar willen we juist in investeren. En gelukkig wilde de Rabobank het financieren. 

De picknicktafels en fietsenstallingen op het bedrijfsterrein bestaan voor 50 procent uit oude textielvezels bestaan. We verkopen ook hoezen en tassen gemaakt uit vezels van gebruikte bedrijfskleding. ‘Op de achtergrond’ proberen we de vraag naar circulaire producten te verhogen."

Beeld © Groenendijk Bedrijfskleding

Circulaire uitdagingen

"Het maken van volledig circulaire kleding is lastig. We hebben een veiligheidsvest van polyester, maar de reflectiestroken zijn van een ander materiaal. Daardoor werken we met speciale garen waarmee we de reflectie bevestigen.

Als we een oud vest willen recyclen, stoppen we dat in een industriële magnetron waardoor het garen oplost. Daardoor valt alles eraf wat niet van polyester is, zoals ritsen, knopen en reflectiestroken. We houden daarna 100 procent polyester over. Kostentechnisch is dit een interessante methode.

Maar als je niet oppast, worden circulaire producten te duur. De prijs kan zelfs verdubbelen. Niet elke klant heeft daar het budget voor. Daarom proberen we de circulaire producten zoveel mogelijk samen met onze andere producten in onze standaardketen te produceren. En we zeggen tegen klanten: kies eerst één artikel. Dus niet meteen het kledingpakket, maar begin met een T-shirt."

Bedrijfskleding

"Als maker van bedrijfskleding is het voor ons qua verduurzaming iets minder lastig dan voor andere textielbedrijven, omdat we geen snel wisselende collecties hebben. Ook hebben we een grote retourstroom van gelijke producten.

In 2020 start een tweejarig project waarbij we met de hele keten onderzoek gaan doen naar circulaire kleding. We willen het garen verbeteren en een circulaire reflectiejas maken. Ook willen we in verschillende sectoren ervaren hoe realistisch het is om grondstof uit gebruikt textiel te halen. Kleding van een wegenbouw- of schildersbedrijf is mogelijk na verloop van tijd te veel aangetast."

Marien Groenendijk

Oprichter Groenendijk Bedrijfskleding

Studeerde HEAO small business in Haarlem

LinkedIn

Levensmotto: 'Verduurzamen'

Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden.

Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. Growing a better world together