Ondernemen

Meer controle op schadeauto's om gesjoemel tegen te gaan

RTL Z • 03 december 2019 17:53 @rtlz

De huidige tests bij de RDW zijn 'vrij basaal'. Beeld © ANP

Staatssecretaris Menno Snel van Financiën wil fraude met schadeauto's uit het buitenland tegengaan. Daarom zullen geïmporteerde auto's vaker en uitgebreider door de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) moeten worden gecontroleerd. De autobranche ziet voordelen, maar is ook sceptisch.

In de toekomst zullen auto's die het buitenland veel strenger moeten worden gecontroleerd, schrijft Snel in een brief aan de Tweede Kamer. De maatregel is erop gericht om fraude met auto's met schade aan te pakken.

Bpm

Nu nog wordt schade aan tweedehands auto's uit bijvoorbeeld Duitsland door importeurs vaak wat aangezet. Dat is in hun voordeel, want hoe meer schade, hoe lager de de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) die moet worden betaald.

In principe worden alle occasions uit het buitenland door de RDW gekeurd, maar die keuring is vaak vrij summier. Zo wordt er gekeken naar de kilometerstand en of de auto niet is gestolen. "Je bent vaak in tien minuten weer weg", zegt Govert Mos, verkoper bij Gooische Auto Mediair.

Maar weinig controles

Sommige auto's worden wel uitgebreid bekeken, maar dat waren er in de eerste zes maanden van het jaar maar duizend. Dat is maar een fractie van de 140.800 auto's die uit het buitenland werden geïmporteerd.

Als straks auto's aan strengere controle worden onderworpen, dan worden de gevallen waarbij de schade in werkelijkheid minder groot is dan door de importeurs aangeven er uitgehaald, is de gedachte.

Niet alle auto's controleren

Welke controles de RDW extra zal gaan uitvoeren, daar kijkt de dienst nog naar, aldus Paul Dietz, manager van de divisie Toezicht & Beoordeling. Volgens hem hoeven straks niet alle geïmporteerde auto's uitgebreid te worden onderzocht.

Bij ruwweg een derde van die auto's wordt de waarde via een taxatierapport bepaald. Bij een relatief klein deel daarvan worden de randen opgezocht, aldus Dietz.

Meer regels

Hij denkt dat de RDW snel kan bepalen of er bij een bepaalde auto risico's zijn. Die kunnen dan strenger worden bekeken. Nu nog zijn de regels volgens Dietz nog 'vrij summier'. Hij zou graag meer regels zien, zodat er minder ruimte mogelijk is voor interpretatie.

Of dat meer tijd zal gaan kosten, is ook niet duidelijk. Dat alles gaat de RDW nog bekijken. Dietz denkt dat met de huidige medewerkers een deel van het extra werk te kunnen opvangen. Als er meer mensen nodig zijn, dan zal de dienst die kunnen vinden, denkt hij.

'Voordelen'

De nieuwe methode heeft voordelen voor importeurs die auto's uit het buitenland halen zonder schade, denkt Rutger van Oort van importexpert.nl. Nu nog kunnen importeurs auto's met schade goedkoper aanbieden, omdat ze minder bpm hoeven te betalen, zegt hij.

Hij zou liever een verplichting zien dat consumenten geïnformeerd worden als er schade is geweest. Ook zou er volgens hem meer controle moeten zijn op auto-onderdelen die te koop zijn en waarop naar zijn idee te weinig controle is of die misschien gestolen zijn.

Snel denkt echter alleen aan de schatkist en niet aan de consument, vreest Van Oort. Hij vraagt zich af of de RDW de strengere controle wel aankan.

'Heel ambitieus'

Ook auto-expert Wouter Karssen heeft zijn twijfels. "Het lijkt mij een heel ambitieus plan, zeker gezien de bezetting bij de RDW en de Belastingdienst." Hij zegt het probleem ook niet zo goed te snappen. Er wordt inderdaad gefraudeerd met invoer van auto's, maar je zou verwachten dat de uitzonderingen er beter uitgehaald zouden kunnen worden, aldus Karssen.

Hij denkt dat de keuring straks mogelijk meer tijd gaat kosten, terwijl je met statistieken prima een beeld kunt vormen van welke opgaven van bijvoorbeeld kilometerstanden vreemd of aan de lage kant zijn. "Daar hoef je niet meteen het zwaarste middel voor te gebruiken."

Bron • RTL Z