Ondernemen

Oranje naar EK: 'Plaatsing betekent alles, dit levert honderden miljoenen op'

17 november 2019 10:50

Oranjefans, hier bij de huldiging van de Oranjevrouwen in 2017 Beeld © ANP

We zijn er weer bij en dat is prima, zou Wolter Kroes zingen. Voor het eerst sinds 2014 gaat het Nederlands voetbalelftal weer naar een groot toernooi. Nederlandse bedrijven lopen zich al warm voor een nieuwe golf Oranjegekte.

"We hebben jarenlang als sneue hoopjes ellende mogen kijken naar bijvoorbeeld België", zegt sportmarketeer Bob van Oosterhout. "Dat we er nu weer bij zijn gaat heel veel betekenen voor Nederland. Kwalificatie betekent álles." Van Oosterhout krijgt nu al veel aanvragen voor sponsordeals. 

Geen bergen plastic

Van Oosterhout denkt dat de tijd van de Wuppies, de Beessies en van andere Oranje-attributen wel een beetje voorbij is. "Natuurlijk zullen er spaaracties komen, maar ik verwacht wel een trendbreuk. We leven in een tijd waarin bedrijven het zich niet kunnen veroorloven om bergen plastic te verspreiden. Bovendien leven we in een digitale tijd, veel zal gaan via de smartphone."

Van Oosterhout voorspelt dus een ander soort acties. Toch blijven ook veel dingen hetzelfde, zegt retaildeskundige Cor Molenaar. "Vrolijke consumenten geven gewoon meer uit. Horeca profiteren, maar ook de elektronicazaken. Mensen schaffen een nieuwe tv, smartphone of tablet aan om het toernooi optimaal te volgen. Dat gaat nu ook gewoon gebeuren."

Molenaar is deskundige op het gebied van consumentengedrag. Toch durft hij geen voorspelling te doen over wat de nieuwe rage wordt het komende EK. "Iedereen wil natuurlijk de nieuwe Wuppie of het brulshirt 2.0 bedenken, maar dat is nog niet zo eenvoudig. Een hype kun je moeilijk voorspellen. Je kunt die vaak pas achteraf verklaren."

Sportmarketeer Van Oosterhout denkt dat de plaatsing voor het EK honderden miljoenen gaat opleveren voor de Nederlandse economie. "Alleen de STER-inkomsten voor tv zijn al 200 miljoen euro. Daar komt al het geld dat extra verdiend wordt in de horeca en de elektonicasector nog bij." 

Koopdrempel omlaag

Daarnaast zijn er nog allerlei andere effecten, die moeilijk meetbaar zijn volgens Van Oosterhout. "Trots is niet te meten, maar wel heel belangrijk voor hoeveel mensen uitgeven." 

Retaildeskundige Molenaar onderstreept dat: "Als het Oranjegevoel weer gaat leven, willen heel veel mensen daar toch weer onderdeel van uitmaken. De koopdrempel gaat dan omlaag."

Van Oosterhout stipt nog iets anders aan. "Onze spelers zullen ook veel meer waard worden. Het WK 2014 heeft dat wel bewezen. Spelers als Memphis en Wijnaldum hebben toen een mooie transfer gemaakt. Dat kan nu ook weer gebeuren met bijvoorbeeld Steven Bergwijn of Donyell Malen." Al dit geld vloeit terug naar de Nederlandse economie. 

Geboortegolf

Behalve op financieel vlak heeft een EK invloed op veel meer dingen, zegt Van Oosterhout. "Negen maanden na een EK zie je vaak een geboortegolf. Een gewonnen wedstrijd wordt ook vaak in de slaapkamer gevierd." 

Smetje op de feestvreugde is dat het ziekteverzuim tijdens een groot toernooi vaak ook hoger is dan normaal. "Mensen die tot laat een wedstrijd kijken in de kroeg, melden zich nog weleens ziek."

Wie uiteindelijk, op financieel vlak, de grote winnaar wordt het komende EK is lastig te voorspellen. "Maar dat grote supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo gaan uitpakken, daar mag je gerust vanuit gaan", zegt Van Oosterhout. 

Op menig hoofdkantoor zal vanaf nu volop gas gegeven worden om die ene, succesvolle actie te bedenken. "Al zijn we nu zo goed dat de plaatsing niet echt meer een verrassing is, dus veel bedrijven zijn echt al wel begonnen met het nadenken over een EK-actie. Maar nu kunnen ze écht van start."

Bron • RTL Nieuws