Ondernemen

Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat: nieuw logo voor Nederland

08 november 2019 14:11

Beeld ©

Nederland heeft een nieuw logo. Kosten: twee ton. "Een kleine investering," zegt minister Kaag. "Hier herken je een land aan."

Het nieuwe beeldmerk combineert twee symbolen: NL en een gestileerde, oranje tulp. Het logo vervangt het 'tulpje Holland' van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen dat tot nu toe veel werd gebruikt.

Vervanging

Dat oude logo is al jaren oud en dringen aan vervanging toe, vonden de ministers Kaag (Buitenlandse Handel) en Wiebes (Economische Zaken). Twee ton is veel geld, geeft Kaag toe. Maar dat is het volgens haar dubbel en dwars waard. "Het is een hele kleine bescheiden investering in ons imago. Want het gaat om het imago en om hoe je voor de dag komt."

"Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste mensen wel zullen begrijpen dat de kosten voor de baten uit gaan," vervolgt Kaag. Nederlandse bedrijven die zaken doen in het buitenland kunnen gebruik maken van het logo. Volgens Kaag gaat dat om miljarden aan inkomsten en vele banen in Nederland. "In het totaalplaatje is 200.000 euro een klein bedrag."

Tulp

De kleur van het nieuwe logo is oranje gebleven. Ook de tulp heeft tot vreugde van Kaag een plek gekregen in het nieuwe logo. "Dat is waar wij herkenbaar aan zijn. Als mensen dat zien denken ze aan Nederland."

Het logo moet minder promotie uitstralen en meer inhoud. Op het Songfestival in Rotterdam volgend jaar moet het logo net zo schitteren als Duncan Laurence deed in Tel Aviv. "Hier herken je een land aan," aldus Kaag.

Het oude logo

Ministeries en ambassades kunnen het nieuwe logo vanaf januari gebruiken. Ook universiteiten en hogescholen, steden, sportbonden en andere organisaties die met de overheid samenwerken zijn er aan te herkennen.

Achter het NL-logo kan ook 'Kingdom of the Netherlands' worden geplaatst, bijvoorbeeld als er iets samen met de Caribische landsdelen wordt gedaan.

Bron • RTL Nieuws