Ondernemen

Glutenvrij? Welnee! Paleo en keto zijn de nieuwste voedseltrends

Frederique Dormaar • 25 oktober 2019 06:10 @dormaar

Beeld © Getty Images

Vijftien jaar geleden hoorde je er vrijwel niemand over en nu liggen de supermarkten ermee vol: glutenvrij eten. Hoewel dit dieet nog altijd erg populair is, vlakt het aantal nieuwe glutenvrije producten wel af. Het paleo- en ketogeendieet zijn de nieuwste trends.

Het glutenvrije dieet is helemaal ingeburgerd in onze eetcultuur, zo hebben supermarkten zelfs een glutenvrij huismerk. Van een trend is dus niet echt sprake meer. De echt hippe foodies hebben zich inmiddels gestort op het paleo- en het ketogeendieet. Dit zijn beide koolhydraatarme diëten. Dus aardappelen, pasta en brood zijn uit den boze.

Albert Heijn startte in 2017 met een glutenvrij huismerk en was daarmee de eerste supermarkt. "We blijven het assortiment uitbreiden. Onlangs hebben we twee nieuwe producten geïntroduceerd, muesli en couscous", laat de woordvoerder weten.

Glutenvrij graantje meepikken

Jumbo introduceerde pas begin deze maand een eigen glutenvrij huismerk. Het gaat om tien producten, waaronder crackers, stroopwafels en pannenkoekenmix. Het verbaast niet dat Jumbo ook een glutenvrij graantje wil meepikken. Vorig jaar schreef de NOS op basis van cijfers van onderzoeksbureau IRI dat de markt voor glutenvrije producten in 2018 uit zou komen op 25 miljoen euro.

Toch lijkt de populariteit van glutenvrij eten af te vlakken, blijkt uit cijfers van Innova Market Insights. Van alle nieuwe producten die dit jaar op de markt komen, heeft 14,6 procent de claim 'glutenvrij'. In 2018 was dat nog 14,5 procent. "Je ziet dat de komst van nieuwe producten aan het stabiliseren is", zegt Marieke Bokkes, onderzoeker bij Innova Market Insights.

Sonja Bakker is passé

Diëtist en voedingswetenschapper Marijke Berkenpas heeft wel een verklaring voor de stabilisatie. "Mensen zijn op zoek naar een wondermiddel, voor hun maag- en darmklachten of om af te vallen. Ze kopen boeken en producten en dan blijkt het niet te werken, of ze houden het niet vol. En dan gaan ze op zoek naar iets anders", zegt Berkenpas, die eigenaar is van het online platform I'm a Foodie. "Je ziet het ook bij Sonja Bakker. Haar dieet is nog steeds populair, maar niet zoals in de glorietijd."

De stagnerende trend komt mogelijk ook door de negatieve berichtgeving. Twee jaar geleden meldde de Consumentenbond dat glutenvrije producten lang niet altijd gezond zijn. Glutenvrije varianten bleken vaak meer vet, suiker of zout te bevatten dan vergelijkbare producten met gluten.

Beeld © Innova Market Insights

Haaruitval door veganistisch eten

Het afvlakken van de glutenvrije trend gaat samen met de opkomst van andere voedselhypes. "Veganistisch eten begint nu op te komen in Nederland. De vraag is alleen of dat doorzet", zegt onderzoeker Bokkes. De populariteit heeft volgens haar een knauw gekregen door berichten uit de Verenigde Staten dat een veganistisch dieet kan leiden tot haaruitval. En wat in de Verenigde Staten gebeurt op voedingsgebied, waait later vaak over naar Nederland, weet Bokkes.

Als Bokkes kijkt naar de claims op verpakkingen van nieuwe producten, dan vallen een paar grote stijgers op. Zoals de claim dat een product plantaardig, of in het Engels plant-based, is. Bij plant-based gaat het vaak om botanische ingrediënten als gember, turmeric en kurkuma. "Die worden in verband gebracht met gezondheidsvoordelen", verklaart Bokkes de populariteit.

Geitenwollensokkenimago

Voedingswetenschapper Berkenpas ziet ook dat het plantaardige dieet snel aan populariteit wint. "Het had een geitenwollensokkenimago, maar vloggers hebben het sexy gemaakt. Daarnaast past het in de trend van duurzaamheid en goed zijn voor het klimaat."

Beeld © Innova Market Insights

Eten zoals je voorouders

Maar de twee hardste stijgers in de Verenigde Staten zijn op dit moment het paleodieet en het ketogeen dieet, blijkt uit de data van  Innova Market Insights. Bij het ketogeen dieet worden heel weinig koolhydraten gegeten.

Het paleodieet wordt ook wel het oerdieet genoemd. Deze manier van eten is gebaseerd op de overtuiging dat onze voorouders vlees, vis, groente, fruit en noten aten. Ook dit is dus een koolhydraatarm dieet.

Terug naar Atkinsdieet

Koolhydraatarm eten is totaal niet nieuw, weten Bokkes en Berkenpas. "Vet was een tijd de grote boosdoener. Nu zijn dat weer koolhydraten en suikers. Net als in de tijd van het Atkinsdieet", aldus Berkenpas.

Hoewel paleo en keto hard opkomen, verwachten beide deskundigen niet dat deze diëten net zo groot zullen worden als glutenvrij. Beide diëten zijn namelijk moeilijk vol te houden. "Het is niet voor een breed publiek, maar meer voor kleine groep trendy mensen", zegt Bokkes.

Bron • RTL Z / Frederique Dormaar