Ondernemen

Rode cijfers voor Tony's Chocolonely: 'Dit jaar zwaar verlieslijdend'

Maarten Veeger en Mathijs Smit • 16 september 2019 16:11

Henk Jan Beltman van Tony Chocolonely Beeld © ANP

De populaire Nederlandse chocolademaker Tony’s Chocolonely is dit jaar fors in de rode cijfers gezakt. Dat zegt topman Henk Jan Beltman in een interview met RTL Z.

Sinds de start in 2005 is Tony's Chocolonely uitgegroeid tot het grootste chocolademerk van Nederland. Vorig jaar boekte het bedrijf een omzet van 55 miljoen euro, de Nederlandse markt is goed voor 88 procent daarvan.  

Omzet doorgegroeid

Van het gebroken boekjaar 2018/2019 zijn nog geen officiële resultaten bekend, omdat dit pas eind deze maand afloopt. In november verwacht de chocolademaker de nieuwste jaarcijfers te presenteren.

Beltman wil wel al kwijt dat de omzet van Tony's het afgelopen jaar stevig is doorgegroeid, van 55 miljoen tot zo'n 70 miljoen euro. Dat zou neerkomen op een omzetstijging van zo'n 27 procent.

Fors verlies

De algemeen directeur van Tony's Chocolonely zegt echter ook dat het bedrijf het in die periode erg zwaar heeft gehad. "Ik denk dat we zwaar verlieslijdend zijn dit jaar." De jaren ervoor maakte het bedrijf nog een gezonde winst.

Hij is er zelf nuchter onder. "Uiteindelijk maak ik wel de impact. Ik preek wel echt voor eigen parochie. Ik ben heel erg op impact gestuurd. De bank zou willen dat ik me iets meer financieel liet aansturen." 

Investeringen in het buitenland

Beltman verklaart de verliezen uit de hoge investeringen die het bedrijf heeft gedaan in de internationale expansie. Vorig jaar kwam nog slechts 12 procent van de omzet uit het buitenland.

Toen kondigde Beltman al aan dat de groei uit de 'gouden markten' Amerika en Engeland moest komen, en de 'zilveren Europese markten' België, Duitsland, Zweden, Finland en Denemarken.

Buitenlandse groei

Daarom startte Tony's in september 2018 een eigen verkoopteam in het Verenigd Koninkrijk en is het inmiddels ook actief in de Verenigde Staten. Hoeveel Tony's vorig jaar extra heeft moeten investeren in de buitenlandse groei, wil Beltman nog niet kwijt.

In het voorgaande boekjaar wist Tony's Chocolonely nog een gezonde winst van 2,5 miljoen euro te maken. Wel daalde de winst dat jaar bijna 9 procent, terwijl de omzet met 23 procent steeg. De winstmarge daalde van 6 naar 4,5 procent.

Chocoladefabriek

Het is de vraag of het verlies van Tony's gevolgen heeft voor de ambitieuze plannen van de onderneming voor een eigen chocoladefabriek annex pretpark in Zaandam. In november vorig jaar maakte Beltman bekend dat het bedrijf van plan is om die in 2021 te openen.

De kosten van het project worden geraamd op 120 miljoen euro. Beltman zegt nu dat die kosten grotendeels moeten worden opgehoest door productie- en vastgoedpartners van het bedrijf. Welke partijen dat zijn is nog niet duidelijk.

Kijk ook: 'Geen winst, maar maximale impact'

Bron • RTL Z / Maarten Veeger en Mathijs Smit