Van onze partner Rabobank

Duurzame biefstuk van ‘afgekeurde’ melkkoeien

26 augustus 2019 06:36

Beeld © Heijdra Vleesvee

Oude melkkoeien die niet genoeg melk produceren, gaan vaak meteen naar de slachterij. Vanwege de kwaliteit wordt het meeste vlees vermalen tot gehakt en hamburgers. Terwijl het vlees van oude melkkoeien ook van hoge kwaliteit kan zijn als ze even tot rust kunnen komen.

Heijdra Vleesvee gunt koeien die rust. Het familiebedrijf bestaat al langer, maar zag in 2014 kansen in het verbeteren van het vlees van oude melkkoeien. Deze koeien geven geen melk meer, maar kunnen nog wel hoge kwaliteit vlees leveren.

Mede-eigenaar Anita Heijdra: "Melk geven trekt een wissel op het lijf van de koe. Bij ons groeien voormalige melkkoeien in 150 dagen gemiddeld 250 kilo, terwijl zij niet meer te eten krijgen. Sterker nog; ze krijgen van ons de helft tot een derde van de voeding die ze kregen toen ze nog melk gaven."

Uitrusten op strobedden

"De koeien liggen bij ons op strobedden, waardoor ze goed tot rust komen. Ze krijgen gras en maïs van eigen land, aardappelsnippers van aardappels die te klein zijn voor de verkoop, bierborstel dat ontstaat bij de productie van bier en krachtvoer met mineralen en vitaminen.

Het rundvlees verkopen we aan restaurants en ambachtelijke slagers. Het vlees is van hoge kwaliteit, waardoor slagers zich onderscheiden van de supermarkt. En zij weten waar de koe vandaan komt. Ook bespaart het vlees van melkkoeien 50 procent CO2-uitstoot vergeleken met vlees van een vleeskoe. Een melkkoe heeft al zuivel geproduceerd en levert daarna in een korte periode veel vlees op."

Eigen koeien eerst

“Nederland importeert ruim 40 procent van het rundvlees dat we eten. Dat is toch zonde als onze melkkoeien ook goede kwaliteit vlees kunnen leveren?

Bovendien importeren we uit landen die niet hoeven te voldoen aan onze regelgeving. In sommige van die landen is hormoongebruik gelegaliseerd, wordt het gebruik van antibiotica niet bijgehouden en is er geen regelgeving op het gebied van dierenwelzijn en milieu. 

Het zou zo mooi zijn als we bewust kiezen voor Nederlands vlees, maar ik zie in de supermarkt niemand onderop het pakje kijken waar het vlees vandaan komt. De informatie is er wel, maar consumenten zijn zich vaak niet bewust van de verschillen."

Beeld © Heijdra Vleesvee

Cultuurschok

"De vraag naar ons vlees is enorm gegroeid, maar we zijn beperkt door de lage aanvoer van het aantal melkkoeien. Per jaar kopen wij zo’n achthonderd koeien, terwijl er in Nederland 1,7 miljoen melkkoeien zijn. Een groot deel daarvan is geschikt om te groeien, nadat ze zijn gestopt met melk geven.

Het probleem is dat melkveehouders en veehandelaren nog een omslag moeten maken in hun denkpatroon. Het is namelijk een cultuurschok voor ze om hun koeien aan ons te verkopen. Gelukkig willen steeds meer melkveehouders meewerken aan duurzaam rundvlees als we onze missie uitleggen. 

De veehandelaren die we hebben benaderd, zijn minder enthousiast. Mogelijk zien ze ons als marktverstorend, omdat we transparant zijn over de prijs. Maar we betalen meer voor een melkkoe dan voor een koe die meteen naar de slacht gaat. Dus dat zou juist een reden moet zijn om de koe namens de melkveehouder aan ons te verkopen."

Negativiteit

"Ik zou graag willen dat ons werk beter gewaardeerd werd. We produceren voedsel in Nederland voor Nederlanders. Er is zoveel negativiteit rondom de agrarische sector. We worden soms uitgemaakt voor dierenbeulen.

Ergens in ons achterhoofd is er altijd de angst voor activisten. Ik probeer dat gevoel te relativeren. We maken het duurzaamste rundvlees; de koeien hebben het goed en we staan achter onze keuzes. 

Toch haken mensen in de sector af en komt de bedrijfsopvolging in gevaar. Ook in ons geval. Onze jongste zoon wilde de zaak in de toekomst overnemen, maar twijfelt nu vanwege alle commotie. En je moet natuurlijk zeven dagen per week hard werken. Het is ook eigenlijk geen baan, maar een manier van leven."

Anita Heijdra

Mede-eigenaar Heijdra Vleesvee

Leerde het vak in de praktijk

LinkedIn

Levensmotto: 'Een steentje bijdragen aan de bewustwording over keuzes die consumenten kunnen maken voor duurzaam voedsel'

Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden.

Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. 'Growing a better world together'.