Ondernemen

Geen zin om dure kinderwagen te kopen? Je kunt hem nu ook leasen

15 augustus 2019 13:13

Kinderwagens tentoongesteld op de Negen Maanden Beurs. Beeld © ANP

Je kunt al auto's, fietsen en kleding leasen. Nu spelen ook retailers van babyproducten in op de abonnemententrend. Niet vreemd, want de aanschaf van een kinderwagen loopt al snel flink in de papieren en na een poosje heb je er niet veel meer aan.

En dus richtte Piet Huige kinderwagenleasebedrijf Wheely op. Toen hij zelf net kinderen had struikelde hij er vooral over dat alles zoveel ruimte in beslag nam. "Het is handiger als je de kinderwagen weer in kan leveren als je hem niet meer nodig hebt." 

Met die boodschap heeft hij sinds de lancering van zijn bedrijf twee maanden geleden tientallen klanten binnengehaald.

Niet in één keer betalen

Bij Wheely huur je een nieuwe kinderwagen voor 19 euro per maand, of 10 euro voor een 'refurbished' (opgelapt) exemplaar. Huige is niet de enige met dat idee: ook Culaza (20 euro per maand) en Babyhuys (30 euro per maand) bieden verhuur van babywagens aan. Een uitkomst voor mensen die niet de aanschafprijs van een duurdere kwaliteitskinderwagen in één keer willen betalen. 

Want een nieuwe kinderwagen is niet goedkoop. Een exemplaar van het bekende merk Bugaboo kost tussen de 700 en 2000 euro. Een kind kan daar 1,5 tot 2 jaar in, in de verhuur zou je er dan rond de 400 euro aan kwijt zijn. Veel mensen geven de wagen na gebruik weg, of verkopen hem. 

Op Marktplaats levert een tweedehands exemplaar vaak nog een paar honderd euro op. En daar is vraag naar, laat een woordvoerder van het platform weten. Elke maand wordt er 40.000 keer gezocht op 'kinderwagen'; op dit moment staan er 18.000 te koop.

Lang zoeken

Is er wel behoefte aan een abonnement, als je ook een tweedehands wagen kunt kopen voor een aardig prijsje? Maria van der Heijden, directeur van MVO Nederland, een belangenclub van ondernemers in de 'nieuwe economie', denkt van wel. "Zeker spullen met een korte gebruiksduur, zoals kinderwagens, zijn geschikt voor dit soort abonnementsvormen", reageert ze. 

Volgens haar gaan mensen steeds bewuster met spullen om. "We zijn meer bezig met de impact van nieuwe spullen op het milieu. En gaan die dus tweedehands kopen, delen of leasen. Alles om te voorkomen dat er geen nieuwe spullen hoeven te komen."

Mensen gaan er anders mee om

Bugaboo zelf heeft in 2016 al geprobeerd een soortgelijk abonnementsmodel op te zetten, maar is ervan teruggekomen. "We hebben veel geleerd en zagen veel potentie in dit nieuwe model. Maar we zagen ook dat consumenten anders dan verwacht omgingen met de geleende producten", vertelt een woordvoerder. "De kinderwagens kwamen in slechtere staat terug, mensen gaan er toch anders mee om als het niet hun eigen product is."

Het bedrijf heeft het project destijds afgeblazen, maar sluit niet uit dat het in de toekomst alsnog een leaseprogramma opzet.

Ontspullen

Naast de lease-kinderwagens duiken er talloze voorbeelden op van abonnementsmodellen rondom producten voor opgroeiende kinderen. Een hele reeks kinderkledingmerken biedt abonnementen aan, en ook Nike maakte onlangs bekend te starten met een abonnement op kinderschoenen. Die trend is er volgens Van der Heijden doordat mensen steeds meer bezig zijn met 'ontspullen'. 

Verder is gemak een grote factor: als iets kapot is of het niet meer doet, wordt het vervangen. Dat is volgens haar een goede ontwikkeling. "Doordat bedrijven hun eigen spullen repareren krijgen hun producten steeds meer een langetermijnfocus. En gaan ze langer mee."

De eerste jonge ouders die nu geabonneerd zijn op een kinderwagen, reageren enthousiast. "Leasen is toch beter dan eindeloos zoeken op Marktplaats", zegt Nicky Hoeve, klant bij Wheely. "Zeker omdat, als er iets kapot gaat, dat door het bedrijf wordt gerepareerd. Dat is een prettig idee."

Bron • RTL Z / Michal van der Toorn