Ondernemen

Na MediaMonks lijft reclamegoeroe Sorrell ook het Amsterdamse IMA in

Sjors Rodenburg • 13 augustus 2019 16:24 @SjorsRodenburg

Het management van IMA: Maddie Raedts, Emilie Tabor en Anneke Schogt. Beeld © IMA

Ruim een jaar na de overname van het Hilversumse reclamebureau MediaMonks lijft S4 Capital ook de Amsterdamse Influencer Marketing Agency (IMA) in. Met de overname spreidt de Britse reclamegoeroe sir Martin Sorrell zijn vleugels verder uit over de digitale marketingwereld.

S4-oprichter Sorrell maakte de overname zelf bekend via een post op LinkedIn. Hoeveel S4 voor IMA neertelt, willen betrokkenen niet zeggen, maar persbureau Reuters houdt het op 10 miljoen euro. IMA wordt onderdeel van MediaMonks, maar blijft autonoom opereren. 

Aan de overname door S4/MediaMonks gingen maanden vooraf, vertelt IMA-medeoprichter Maddie Raedts, die eraan toevoegt dat ze ook gesprekken voerden met andere gegadigden. "Het voelde gewoon heel goed. Onze culturen passen goed bij elkaar. We zijn beiden in Nederland begonnen en willen internationaal groeien. We hebben dezelfde drive."

Eerste bureau

Dat een oudgediende uit de reclame - de 74-jarige Sorrell werkt al ruim dertig jaar in de reclame - kiest voor het jonge Amsterdamse influencersbureau wil wat zeggen.

Adverteerders zijn steeds minder bereid reclamebudgetten vrij te maken bij traditionele media. In plaats daarvan richten zij zich in toenemende mate op influencers: mensen die op sociale media (gesponsorde) content verspreiden.

IMA, opgericht in 2010 als Fashiolista, is naar eigen zeggen het eerste influencerbureau dat aan de adverteerderskant is gaan zitten. Het werkt voor grote namen, zoals Albert Heijn, Samsung en Heineken. In zijn bestand heeft IMA zo'n 50.000 influencers, dat door een team van scouts dagelijks wordt geactualiseerd.

Daar zitten grote namen bij met miljoenen volgers, zoals model Hannah Stocking en oud-hockeyer Ellen Hoog, maar ook onbekenden met 'slechts' duizenden volgers. "Wij zijn er goed in om in iedere doelgroep iemand te vinden die alleen in die niche bekend is", legt Raedts uit. "Dat zijn de mensen die wij willen koppelen aan de adverteerders."

Poolse vrachtwagenchauffeur

Als voorbeeld noemt ze een Poolse vrachtwagenchauffeur die zijn 15.000 volgers dagelijks Europese snelwegen voorschotelt. In opdracht van TomTom ontwikkelde het bureau een campagne om via de trucker TomToms nieuwe navigatiesysteem te promoten. "Zo bereik je mensen die je met tv of billboard-campagnes niet kunt bereiken", aldus Raedts. "Dat maakt het zo interessant voor merken."

Influencermarketing wordt steeds populairder onder adverteerders. Op dit moment gaat er jaarlijks ruim 7 miljard euro in om, maar dat bedrag gaat de komende drie jaar nagenoeg verdubbelen, berekende Business Insider Intelligence vorige maand. Van alle sociale mediaplatforms is Instagram verreweg het populairst.

Reclamemakende infuencers zijn niet onomstreden. Zo is lang niet altijd duidelijk of zij voor het noemen van een product betaald krijgen of er gewoon fan van zijn.

Veel influencers voegen bijvoorbeeld de hashtag #ad, #adv of #spon toe om aan te geven dat er voor de boodschap betaald is, maar niet iedereen houdt zich aan de reclamecode voor sociale media.

Kantoor in Los Angeles

Met name kinderen en laagopgeleide jongeren hebben moeite om commerciële en niet-commerciële boodschappen te onderscheiden, bleek eerder dit jaar uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit in opdracht van het Commissariaat voor de Media.

Met de overname door S4/MediaMonks denkt IMA de komende jaren nog harder te kunnen groeien, met name internationaal. Het bureau zit al in New York, maar trekt binnenkort in bij MediaMonks in Los Angeles. Daarna moeten Azië en Latijns-Amerika volgen. Readts: "MediaMonks heeft achttien kantoren, dus we kunnen even vooruit."

Voorlopig verandert er weinig. IMA zal niet intrekken in het nieuwe kantoor van MediaMonks in Amsterdam dat later deze maand wordt geopend. Ook blijft het management in handen van Raedts en haar compagnons Emilie Tabor en Anneke Schogt. Wel gaat het bureau samen optrekken met MediaMonks om klanten te bedienen. Readts: "Daar zijn we gisteren al mee begonnen."

Bron • RTL Z / Sjors Rodenburg