Ondernemen

Windmoleninspectie en voorraad tellen: drones vaker zakelijk ingezet

Malini Witlox • 17 juli 2019 20:09 @maliniwitlox

Een drone telt de voorraad in het warehouse. Mensenhanden kunnen dit werk nooit zo snel doen. Beeld © Screenshot video Arox.

Bijna verticaal stijgt de grote vierkante drone op. Met een elektriciteitskabel en een lange waterslang is hij met een truck verbonden. Doelwit zijn de bladen van een windmolen op ongeveer zeventig meter hoogte. Met een aan de drone gemonteerde hogedrukspuit worden de bladen schoongespoten.

De schoonmaakmethode is volgens de Letse fabrikant Aerones 80 procent goedkoper dan de oude methode, waarbij de windmolens door klimmers of door helikopters werden geboend. In de winter kan het systeem gebruikt worden om antivriesvloeistof op de bladen te spuiten om zo ijs te verwijderen.

Het is niet het enige voorbeeld waarbij een drone het werk sneller en beter uitvoert dan menselijke handen. De bestuurbare vliegtuigjes vinden langzaam hun weg naar allerlei toepassingen in het bedrijfsleven.

Een van de voorlopers is het in het Groningse Hoogezand gevestigde opslagbedrijf Koopman Warehousing. Sinds 2016 zet het logistieke bedrijf drones in om de voorraad te tellen.

Drones in de logistiek ingezet

Arno Bruining, oprichter van Arox Smart Technologies, is met zijn bedrijf verantwoordelijk voor de inzet van drones bij het warehouse. 

Op zijn tablet drukt hij een toets in. 'Signaal: uitstekend en verbonden. Start take-off checks', geeft zijn scherm aan. 'Ready to Fly' staat na de checks in beeld. De zes propellers van de drone gaan aan, het vliegtuigje stijgt horizontaal op en vliegt de lange gang in, langs pallets vol dozen.

Kostenreductie van veertig procent

"Bij een manuele telling ben je snel anderhalf tot twee uur bezig met twee personen. Loonkosten zijn duur, je bespaart met een drone al snel dertig tot veertig procent aan kosten", vertelt Bruining.

Nieuwe proeven in verschillende warehouses in heel Europa staan op stapel, onder meer in het magazijn van een supermarkt, vertelt Bruining. Hij stelt dat er veel interesse is voor experimenten.

"We zijn nu onder meer bezig met zaken als verzekeringen en aansprakelijkheid. Als een drone tegen een sprinkler aanvliegt, wie is er dan verantwoordelijk? En bij een supermarktwarehouse ligt bijvoorbeeld veel volume opgeslagen, de kans is daar groter dan de drone iets raakt."

Beeldherkenning

De drone waar hij mee werkt, gebruikt beeldherkenning. Als de drone klaar is met haar tocht, verbindt Bruining het vliegtuigje via een kabel met zijn computer.

Een complex softwareprogramma vertaalt de beelden naar data, leest alle gegevens uit en vergelijkt ze met het voorraadbeheersysteem. "We willen met 5G gaan werken, dan kan de drone de data zelf verwerken. We winnen dan tijd."

Bouwprojecten

Ook Rahul Westerhoff, eigenaar van Droneview, is dagelijks met de bestuurbare vliegtuigjes in de weer. Zijn bedrijf wordt onder meer ingezet bij bouwprojecten, waarbij hij foto's maakt van een situatie vanuit de lucht.

"Een visualisatiebedrijf tekent er dan de nieuwe situatie in, zo weten ze hoe een project eruit gaat zien. Ook werken we veel op zee. We maken foto's van windmolens op de Noordzee. Later worden die op computers bekeken. Hebben de bladen van de molens onregelmatigheden? Je kunt zelfs haarscheurtjes detecteren."

Gemeentes, provincies en bouwbedrijven schakelen Westerhoff voor verschillende zaken in. "Bijvoorbeeld om daken en hoogspanningsmasten in kaart te brengen, maar we doen ook landmetingen. Als je met drones over een gebied heen vliegt, kun je alles veel sneller in beeld brengen dan met een reguliere landmeting."

'Geschikt voor slecht begaanbare plekken'

Westerhoff begon zijn bedrijf in 2012 simpel. Onderaan een drone hing hij een camera waarmee je foto's kon maken. Af en toe deed hij wat losse opdrachten. Inmiddels is het een fulltime job.

"Er zijn zoveel zakelijke toepassingen. Zo maken we ook 3D-scans en infraroodscans. Daarmee kun je zien of woningen goed geïsoleerd zijn. Het voordeel van een drone is dat je ermee op plekken kunt komen waar je met een gewone werkmethode niet of nauwelijks komt."

Jacht op verstekelingen en drugscriminelen

Inmiddels is zelfs de douane overstag. Bij een pilot werden drones ingezet in de strijd tegen drugscriminelen en verstekelingen. Die kunnen zich makkelijk verstoppen tussen de hoog opgestapelde containers op een terminal. De drones werden uitgerust met een warmtebeeldcamera, zodat ook in het donker verdachte situaties zichtbaar werden.

De resultaten van die pilot laten nog wel even op zich wachten. De tests die in de zomer van 2018 zouden beginnen, werden meerdere keren uitgesteld. Uiteindelijk gingen de onbemande vliegtuigjes pas eind 2018 de lucht in. De resultaten werden rond februari 2019 verwacht, maar zijn nog altijd niet bekend.

Uiteindelijk moeten de vliegtuigjes 24 uur per dag kunnen gaan vliegen, daar is een dozijn aan specialisten voor nodig.

De Nederlandse Kustwacht maakte dronebeelden van containers die begin 2019 van het containerschip MSC Zoe afvielen. Beeld © Kustwacht

Veiligheid scheepvaart

Bij het experiment kreeg de douane advies van de kustwacht, die ook drones inzet in een groot gebied, van de Eems tot de Schelde. Het gaat hierbij om visserijcontroles en de veiligheid van de scheepvaart.

Ook in België zet de douane drones in. De douane heeft er drie drones, aldus een registratie bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Met de Brexit op komst wil de dienst niet alleen meer douaneambtenaren inzetten, ook wil ze het aantal drones verhogen.

Wil je ook met een drone aan de slag? Voor het zakelijk vliegen met een drone heb je een ontheffing nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Er zijn twee type ontheffingen, afhankelijk van onder meer het gewicht van de drone, de maximale vlieghoogte en de minimale afstand tot bebouwingen. Daarnaast moet degene die de drone bestuurt daarvoor opgeleid zijn en een vliegbrevet hebben. De eigenaar van de drone moet een bewijs van luchtwaardigheid aanleveren.  

Bron • RTLZ