Ondernemen

Gassan Diamonds wil graag uitbreiden, maar kan niet

Nikki Sterkenburg • 12 juli 2019 12:02 @SterkNikki

Benno Leeser van Gassan Diamonds Beeld © Gassan Diamonds

Benno Leeser, eigenaar en president-directeur van Gassan Diamonds, zei altijd dat hij op zijn 49ste zou stoppen met werken. Inmiddels is hij 64 jaar en werkt hij nog elke dag met plezier. Maar verder groeien met zijn bedrijf, dat blijkt lastig.

De zaken gaan goed bij Gassan Diamonds. Met 170 miljoen euro omzet en 6 miljoen euro winst was 2018 het beste jaar ooit voor de juweliersketen. Anno 2019 zijn er 22 winkels verspreid over Amsterdam, Schiphol en Changi Airport (Singapore), en werken er ruim 500 mensen.

De diamantslijperij in Amsterdam wordt jaarlijks door zo'n 400.000 bezoekers bezocht.

Dromen over uitbreiding

Eigenaar Benno Leeser droomt over verdere uitbreiding, maar ervaart daarin naar eigen zeggen tegenwerking. "De gemeente Amsterdam probeert het toerisme in te dammen. Dat is begrijpelijk, maar ga dan die vrijgezellenparty's in de stad tegenhouden."

Hij noemt een voorbeeld van wat er juist beter kan: "Welgestelde Aziatische toeristen moeten nu met rolkoffertjes de Dam oversteken om van de touringcar naar het Krasnapolsky te lopen. Volgens de plannen van de extra te ontvangen 105 miljoen euro aan toeristenbelasting zal vooralsnog maar 23 miljoen euro worden besteed aan het verbeteren van voorzieningen voor toeristen."

Leeser kan zich niet aan de indruk onttrekken dat het toerisme weinig prioriteit heeft bij de gemeente. "Een gesprek van locoburgemeester Udo Kock met 42 partijen uit de toerismesector werd een dag van tevoren afgezegd. En toen we met Amsterdams & Partners afgelopen mei een werkbezoek aan Brussel brachten, werden we vertegenwoordigd door de burgemeester van Zaandam."

Parttime werken

Op Schiphol kan Gassan evenmin groeien omdat de luchthaven niet mag uitbreiden. "We hebben daar 17 winkels die een uur voor de eerste vlucht openen en een half uur na de laatste vlucht sluiten. Ongeveer een kwart van onze omzet komt daar vandaan, maar voorlopig kunnen we daar niet verder uitbreiden."

Daarnaast is het voor Gassan moeilijker geworden om personeel te vinden. Dat geldt niet alleen voor horlogemakers en diamantslijpers - voor die laatste groep overweegt Leeser weer een eigen vakschool te openen - maar ook voor personeel op Schiphol. "Veel jonge mensen willen liever niet meer dan drie tot vier dagen per week werken, waardoor je meer personeel nodig hebt."

Hij roept dan ook lezers op om te solliciteren. "Wie een goede wil heeft, kan in ons bedrijf ver komen. Laatst ben ik door BNR geïnterviewd en daarna meldden zich drie sollicitanten voor onze winkels op Schiphol. Dus ik ben heel benieuwd hoeveel sollicitanten we via RTL Z binnen krijgen", lacht hij.

Altijd meer kennis dan de klant

Zelf ging Benno Leeser in 1973 na zijn eindexamen in het familiebedrijf werken. Hij nam Gassan in 1983 over met zijn broer Guy, die hij in 2011 uitkocht en nu een diamantwinkel in New York heeft.

"Ik heb altijd gezegd dat ik op mijn 49ste zou stoppen, maar inmiddels ben ik 64. Dat zegt wel iets over hoe graag ik met dit bedrijf bezig ben", vertelt Leeser in zijn kantoor. Nog elke dag is hij bezig met de vraag hoe het bedrijf zich kan onderscheiden. "We zijn niet de goedkoopste, maar we leveren wel kwaliteit en de beste service."

Zo heeft Gassan meerdere keren per jaar sessies met en over merken die ze verkopen, zoals Rolex en Cartier. "Wij geven onze medewerkers voorlichting, zodat we altijd meer van het product weten dan de klant."

26 talen in één gebouw

In het gebouw worden 26 talen gesproken. "Een diamant is een emotioneel product, dus je moet de taal van je klanten spreken. We verkopen nog steeds het meest aan Nederlanders, daarna verkopen we het meest aan klanten uit China, Thailand en Indonesië. "

Ook vindt hij het belangrijk dat Gassan uitstraalt dat het een familiebedrijf is. "Dat wekt meer vertrouwen en creëert een andere sfeer, niet alleen voor klanten maar ook voor werknemers. Als je hier komt werken ben je óf binnen een half jaar weg, óf je blijft heel lang. We hebben elk jaar twee jubilarissenborrels voor de medewerkers die 12,5, 25 of zelfs al 40 jaar bij het bedrijf werken."

Rekening houden met mindere tijden

Dat de zaken nu zo goed gaan, is niet vanzelfsprekend. "We hadden een grote diamantroof in 2001. Daarna brak in 2003 SARS uit, wat ons nog meer geld heeft gekost dan die roof. Van de 400.000 toeristen die wij hier jaarlijks ontvangen, komen er 150.000 uit Azië en die reisden dat jaar niet. En vervolgens kwam er een economische crisis."

Mede om die reden houdt Leeser er nu rekening mee dat er ook mindere tijden zullen komen. "Een diamant is geen eerste levensbehoefte maar een conjunctuurgevoelig product. De afgelopen drie jaar gingen heel goed. Nu willen we met onze voeten stevig in de klei blijven en reserves opbouwen."

Bron • RTL Z / Nikki Sterkenburg