Ondernemen

Halalcosmetica is booming, ook vegans zijn er verzot op

Frederique Dormaar • 10 juli 2019 13:34 @dormaar

Beeld © Getty Images

Van mascara tot dagcrème en van shampoo tot lippenstift. De vraag naar halalcosmetica groeit razendsnel en niet alleen onder moslims, ook veganisten zijn er dol op.

De wereldwijde markt voor halalcosmetica wordt geschat op 23 miljard dollar. Het Californische marktonderzoeksbureau Grand View Research verwacht dat de markt jaarlijks met 12,5 procent groeit. Dat betekent dat de markt in 2025 groeit naar een waarde van 52 miljard dollar.

Geen alcohol en geen varkens

Halal wordt meestal geassocieerd met eten, maar ook andere producten kunnen halal zijn. Met de term wordt aangegeven wat volgens de regels van de islam is toegestaan.

Er mag bijvoorbeeld geen alcohol in zitten. Ook mogen ingrediënten voor halalcosmetica niet afkomstig zijn van dieren of genetisch gemodificeerd zijn. Het productiepoces moet vrij van wreedheden zijn. Daarnaast is halalcosmetica niet getest op dieren. In Nederland zijn alle cosmetica dierproefvrij, maar dat geldt lang niet voor alle landen.

Veganisten kopen ook halal

Moslims zijn bereid om meer te betalen voor halalproducten, blijkt uit het onderzoek Grand View Research. Dat maakt het commercieel extra interessant voor producenten.

Daarnaast worden halalproducten niet alleen gekocht door moslims. Het ethische en diervriendelijke productieproces spreekt ook andere kopers aan, blijkt uit het onderzoek. Zoals veganisten of andere consumenten die op zoek zijn naar 'natuurlijke' producten. Veel halal gecertificeerde producten zijn ook vegan.

Een internationale trend

Toch nemen moslims het grootste deel van de stijging voor hun rekening. Uit het rapport blijkt dat Azië met een waarde van 4 miljard dollar de grootste afzetmarkt is voor halal cosmetica, gevolgd door het Midden-Oosten en Afrika. Niet verrassend natuurlijk, want de meerderheid van de moslims leeft in Azië. Cosmeticamerken die hier groot willen worden, moeten haast wel halal-gecertificeerd zijn.

De opmars van halalcosmetica is vooral een internationale trend, blijkt uit een rondgang van RTL Z. In Nederland is de halalmarkt erg klein. Maar hier zijn het wel juist de vegans die voor toenemende belangstelling voor halal verzorgingsproducten zorgen.

90 procent kopers is vegan

Ook volgens Jean-Pierre de Wild zit de groeiende vraag vooral bij vegans. Hij distribueert verschillende natuurlijke cosmeticamerken, waaronder sinds 2013 PHB Ethical Beauty dat is opgericht door de dochter van UB40-drummer Jimmy Brown. De eerste drie letters van dit Britse merk staan voor Pure Halal Beauty, maar de producten zijn ook geschikt voor vegans.

"Zo'n 90 procent van onze kopers is vegan of in ieder geval gericht op natuurlijke producten en maar 10 procent koopt vanuit religieuze overwegingen", zegt De Wild. Ook Douglas verkoopt online PHB Ethical Beauty. "Wij zien geen toename in de verkoop van deze producten", meldt de woordvoerder.

Kleine markt in Nederland

Bol.com verkoopt onder andere het halalmerk Inika. De online winkelreus signaleert wél een stijging in het aantal verkopen. 

"Bij bol.com zien we dat de gemiddelde weekomzet van het make-upmerk Inika Organic de afgelopen weken gemiddeld met 60 procent is gestegen ten opzichte van gemiddelde weekomzet van de laatste zes maanden van 2018", zegt de woordvoerder. Daarbij merkt zij op dat Bol.com als geheel met 30 procent per jaar groeit.

Shampoo voor bedekt haar

Unilever verkoopt in Nederland geen verzorgingsproducten die onder de benaming 'halal' vallen, vertelt de woordvoerder. Wel signaleert hij dat 'consumenten steeds vaker zoeken naar vegan en diervriendelijk'.

Daar speelt Unilever op in met de producten van Love, Beauty & Planet, want die zijn vegan. Verder heeft Andrélon een speciale shampoo ontwikkeld voor bedekt haar, de Oil & Shine-lijn

Bron • RTL Z / Frederique Dormaar