Ondernemen

Waterplanten en warmtewisselaars: 'klimaatondernemers' zien gouden toekomst

02 juli 2019 15:37

Een tuin die goed bestand is tegen extreem weer. Beeld © Midwest

Plastic wegen met een waterberging, ultrasone algenbestrijding, gebouwkoeling met geluidsgolven, overstromingsverzekeringen en ga zo maar door. Er is veel te doen voor ondernemers die zich op dit moment bezig houden met de gevolgen van klimaatverandering. "Een belangrijk deel van de oplossing komt uit Nederland."

Ondernemers die inspelen op die gevolgen zijn daarom zeer positief over de toekomst, blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Een flink deel van hen verwacht de komende jaren meer dan 20 procent per jaar te groeien.

Een van de bedrijven die hoopt op een groei van meer dan 30 procent per jaar is adviesbureau Regen & Water van Ivo Tanis. Tanis maakt met zijn team regenwaterplannen voor tuinen. "Elke tuin is anders, dus per tuin moet je kijken hoe je het water afvoert of juist vasthoudt", zegt Tanis.

Wadi in de tuin

Tanis bestudeert de gronden om te kijken hoe het water kan wegzakken, maar kijkt ook naar hoogteverschillen en hoe de tuin van de buren loopt. "Als je wat ruimte hebt en een deel van de tuin lager maakt, kan je een wadi maken die volloopt bij hevige regen. Je krijgt dan ook veel meer biodiversiteit."

De vuistregel is simpel voor tuinen: 30 procent mag hard, 70 procent moet onverhard zijn. "Als je dat op de Veluwe gaat vertellen weten ze dat meestal wel. In Amsterdam heb je veel te veel harde tuinen, dan is het een nieuw verhaal." Tanis werkt nu in de hoofdstad en in Rotterdam, maar hoopt komend jaar door heel Nederland te gaan werken.

ABN Amro deed voor het eerst onderzoek naar 120 bedrijven die goederen of diensten verkopen waarmee de gevolgen van klimaatverandering worden verzacht. "Dat de temperatuur gaat stijgen en dat dat gevolgen heeft voor de weersomstandigheden wordt eigenlijk door niemand ontkend", zegt sectoreconoom Loek Caris.

'Klimaatscepsis niet relevant voor marktonderzoek'

"Voor dit rapport is het ook niet relevant of de mens ervoor verantwoordelijk is en of we het nog kunnen stoppen", vervolgt Caris. "Maar de mensheid moet er wel een oplossing voor vinden. Dat maakt het een interessante markt voor ondernemers."

De meeste bedrijven spelen in op wateroverlast die door klimaatverandering wordt veroorzaakt. Daarna volgen hitte, aantasting van de biodiversiteit en de kans op overstromingen. 

Een tuin die goed bestand is tegen extreem weer. Beeld © Ivo Tanis

Meer droogte en extreme regenval

In de toekomst zullen mensen vaker te maken krijgen met overstromingen, extreme regenval of juist een periode van extreme droogte. ABN constateert dat de meeste bedrijven die zich bezig houden met klimaatadaptatie relatief jong zijn. Gemiddeld zijn ze nog geen tien jaar bezig.

De bedrijven die ABN onderzocht variëren van waterschappen tot wegenbouwers en van startup tot grote bouwers als BAM of Heijmans.

Vooral overheid, consument volgt later

84 procent van de onderzochte bedrijven richt zich op overheden, 74 procent richt zich op bedrijven. "De komende jaren gaat het aantal bedrijven dat werkt voor consumenten, nu 24 procent, nog stijgen", zegt Caris. "Maar vergeet niet dat de overheid een geweldige driver is. Vooral bij infrastructurele projecten speelt klimaatadaptatie een grote rol."

"We weten vrijwel zeker dat er de komende jaren klimaatverandering plaatsvindt", zegt Caris. Dat is ook de reden dat vier op de tien aanbieders in de komende jaren meer dan 20 procent per jaar in omzet verwacht te groeien. Twintig procent verwacht een omzetgroei van meer dan 30 procent. Simpel gezegd: er is voorlopig nog heel veel werk.

Hitte omzetten in kou

Een andere klimaatadaptatie-startup die hoopt in 2020 door te breken is Sound Energy uit Enschede. Het bedrijf zet hitte om in kou met geluidsgolven. "Koude is op dit moment wereldwijd nodig, terwijl enorme bedrijven hun restwarmte niet kwijt kunnen", vertelt ceo Herbert Berkhout.

Het technische proces van warmte omzetten in kou niet gemakkelijk uit te leggen. "Het komt er op neer dat we een buizensysteem hebben waarbij er aan de ene kant een temperatuur van 200 tot 300 graden in een warmtewisselaar gaat, dat wordt een geluidsgolf. Aan de andere kant is weer zo'n vat met een wisselaar: van de geluidsgolf wordt een temperatuur tussen de -20 en 30 graden gemaakt", legt Berkhout uit.

De machine van Sound Energy is zo groot als een personenauto. Beeld © Sound Energy

Van 300 graden naar airco-temperatuurtje

Binnenkort installeert Sound Energy een van hun machines bij koffiebrander Mocca D'Or. "Zij branden vijf dagen per week koffie, waarbij een restwarmte van 300 graden vrijkomt. Dat zetten wij om naar 18 graden, gaat de airconditioning in en zo blijven hun kantoren koel door de warmte die ze zelf maken."

Berkhout is trots op zijn product, waarvoor amper elektra nodig is. "Zowel zonneschijn als restwarmte van grote bedrijven kunnen wij omzetten naar koude. Na de zomer gaan de eerste machines de daken op. Als we eenmaal in een sector binnen zijn, gaat het hard", verwacht Berkhout.

Bron • RTL Z