Ondernemen

Bijna niemand kent dit Nederlandse bedrijf, maar het haalde 22 miljoen op

26 juni 2019 16:43

' We verkopen meer iTunes tegoed dan Albert Heijn' Beeld © Getty Images

De naam van het bedrijf zegt de meeste mensen niets. Toch heeft een groot deel van de Nederlanders wel eens iets bij Creative Group gekocht. De start-up groeit als kool. Investeringsfonds Prime Ventures investeert nu 22 miljoen euro in het bedrijf.

Playstation en Spotify

Ceo Günther Vogelpoel is wel gewend dat de naam van zijn bedrijf mensen niets zegt. Maar als je online wel eens prepaidtegoed hebt opgeladen voor diensten als Spotify, iTunes of Playstation, heb je misschien al eens van de diensten van Creative Group gebruikgemaakt.

Het bedrijf in online tegoeden heeft twee takken, vertelt Vogelpoel. Via de ene tak - Recharge - kunnen mensen in 140 landen hun beltegoed opwaarderen of door anderen laten opwaarderen. Via de andere tak - Rapido - kunnen klanten tegoed voor bijvoorbeeld eBay, Playstation en Spotify kopen. Ze krijgen na betaling een code die ze in een tegoed kunnen omzetten.

“In West-Europa betalen we dit soort diensten tegenwoordig vooral via onze bankrekening of via Paypal. Maar in Zuid-Europa en op de andere continenten zijn tegoeden nog heel populair. Klanten hebben soms niet eens een bankrekening. In sommige landen betaal je zelfs je energie via een prepaidsysteem."

Beeld © Getty Images

Uitbreiden naar nieuwe landen

Ook in Nederland is er nog een doelgroep, zegt hij. "We verkopen meer iTunes-tegoed dan Albert Heijn.” Al met al ziet Vogelpoel genoeg ruimte om te groeien. “Twee jaar geleden werkten hier 25 mensen, nu zijn het er honderd. En we verwachten in hetzelfde tempo te blijven groeien”, schetst de voormalig directeur van Tele2 de toekomst.

Met de investering wil Creative Group onder meer haar diensten in nieuwe landen uitrollen. Daarnaast wordt de 22 miljoen met name gestoken "in meerjarenplannen, in het verbeteren van de service en in het aantrekken van nieuw personeel. Het gaat om specialistische kennis, want we ontwikkelen eigen software voor ons platform." 

Toch is de kennis en ervaring van investeringsfonds Prime Ventures misschien nog wel meer waard dan het geld, zegt de ceo. "Ze gaan zich niet actief met het beleid bezighouden, maar we kunnen als we dat willen wel hulp inroepen."

Prime Ventures investeerde in het verleden onder meer in platformdiensten als Thuisbezorgd (13 miljoen euro). Bij Creative Group mag de investeerder plaatsnemen aan de tafel van de Raad van Commissarissen.

 

Bron • RTLZ