Ondernemen

Tesla-killer Lightyear wil Afrika veroveren met zijn zonneauto

Frederique Dormaar • 25 juni 2019 06:13 @dormaar

Beeld © Harm Teunis

De Nederlandse autobouwer Lightyear presenteert vandaag zijn eerste langverwachte gezinsauto op zonne-energie. De ambities van het jonge bedrijf zijn torenhoog. Lightyear heeft op de lange termijn vooral Afrika en India in het vizier.

De Lightyear One is een vijfdeurs gezinsauto die rijdt op zonne-energie. De auto is groot en ruim en heeft een futuristisch, sportief uiterlijk. De auto is zo ontworpen dat er op de motorkap en het dak maximale ruimte is voor de zonnepanelen.

Met een volle accu kan de Lighyear One 800 kilometer ver rijden en hij heeft een topsnelheid van 150 kilometer per uur.

Pijlen op Afrika

Bijna alle eerste 80 zonneauto's zijn gekocht door Nederlanders. Toch scheuren de zonneauto's van het Eindhovense Lightyear over dik vijf jaar niet alleen door Nederland, maar ook door het Afrikaanse landschap.

Dat is althans het streven. Het bedrijf richt zijn pijlen op Afrika, omdat daar de meeste winst valt te behalen, vertelt Arjo van der Ham, medeoprichter van Lightyear.

Schone mobiliteit

Met winst doelt Van der Ham niet direct op financieel gewin. Het Nederlandse bedrijf, dat voortkomt uit de TU Eindhoven, streeft een missie na: schone mobiliteit voor iedereen. "In opkomende landen kunnen we het meest bereiken op dat gebied," zegt Van der Ham, die naast Afrika ook India noemt als interessante markt.

Elektrische auto's zouden in Afrika of India nooit op grote schaal kunnen gaan rijden. De elektrische infrastructuur is daarvoor niet genoeg ontwikkeld. Honderden miljoenen mensen hebben geen toegang tot elektriciteit en het netwerk dat er is, is veel te zwak om miljoenen auto's op te laden.

Niemand bezit een auto

Van der Ham verwacht dat veel Afrikanen direct gebruik zullen maken van een zonneauto. "Het is net als met de mobiele telefoon. Afrika heeft de vaste telefoon overgeslagen en is in een keer naar een mobiel netwerk gegaan. Dat was goedkoper dan overal palen slaan en kabels trekken", verklaart Van der Ham.

Op de lange termijn richt Lightyear zich dus niet op Nederland. Ook niet omdat de automarkt volgens Van der Ham in de westerse wereld gaat krimpen. "Wij verwachten dat de deeleconomie ertoe zal leiden dat bijna niemand meer een auto bezit. Er zijn daardoor minder auto's nodig in de toekomst", voorspelt Van der Ham.

Tesla als voorbeeld

Maar voorlopig hebben wel vooral Nederlanders een Lightyear besteld. Het zijn mensen die houden van exclusieve auto's en het duurzaamheidsimago van de auto aantrekkelijk vinden, legt Van der Ham uit.

Kopers zitten bovendien goed in de slappe was. De Lightyear One kost 119.000 euro. "De prijs is zo hoog, omdat we er relatief weinig maken. We beginnen met een productie van 1500 exemplaren per jaar." Plan is wel om op te schalen, maar Van der Ham wijst naar de problemen bij Tesla om aan te geven dat dat niet eenvoudig is.

Terugverdienen

Vanaf 2021 moet de productie worden opgevoerd naar 'serieuze aantallen'. De kosten gaan dan omlaag. Daarnaast wijst Van der Ham erop dat de auto in het gebruik niks kost, dus de aanschafprijs is volgens hem snel terugverdiend.

Bron • RTL Z / Frederique Dormaar