Ondernemen

Twents bedrijf wil wereld veroveren met geautomatiseerde sportvideo's

Michaël Niewold • 24 juni 2019 06:16 @michaelniewold

Coaching aan de hand van videobeelden. Beeld © Stijn Wijma iov 360SportsIntelligence

Een belangrijke stap voor het Twentse 360SportsIntelligence. Het bedrijf dat geautomatiseerd videosamenvattingen maakt van sportwedstrijden, heeft nieuwe investeerders aan boord. Met het geld moet uitbreiding over de grenzen gerealiseerd worden, vertelt medeoprichter en bedenker Frank Maathuis.

Hoeveel de twee nieuwe investeerders, Henk Bloemers en Sytse Bouwer, in het bedrijf steken, wil Maathuis niet zeggen. Maar, het gaat om een 'significant bedrag voor ons', zegt hij. "Het is een belangrijke stap, dit brengt ons naar een fase dat we de eigen broek op kunnen houden", legt hij uit. Er wordt nu nog geen winst gemaakt op de omzet van 500.000 euro. Maathuis verwacht in de loop van het jaar wel zwarte cijfers te schrijven.  

Kwart bedrijf

In ruil voor hun investering krijgen Bloemers en Bouwer samen een kwart van het bedrijf in handen. De rest is verdeeld over een BV met founders erin, die 55 procent heeft, en twee partijen die beide 10 procent hebben. Maathuis zelf heeft 16 procent, maar dat valt dus onder de 55 procent die in handen is van de founders.

Hij vindt het niet erg dat zijn belang kleiner is geworden doordat investeerders aan boord zijn gestapt. "Je begint met een idee, puur vanuit passie voor sport. We hebben dit met z'n tweeën bedacht en zijn gaan bouwen. Nu willen we opschalen. Je kunt beter een klein percentage hebben van iets groots, dan een groot percentage in iets kleins", zegt hij.

Investeerders Henk Bloemers (links), Sytse Bouwer met Frank Maathuis, medeoprichter van 360SI (rechts). Beeld © 360SI

Top- en breedtesport

Het begon wel als iets kleins, vertelt Maathuis. De coach van zijn zoon, die hockey op landelijk niveau speelde, was nogal ambitieus en wilde iets met videoanalyse. "Toen hebben we wat camera's gekocht en iets gemonteerd. Daarna zijn we een beetje gaan testen met nog meer camera's en software om mee te monteren." Daarbij is vooral gekeken of het wel simpel was: "Iedereen moet het kunnen, want we willen dat ook de breedtesport het gaat gebruiken", legt Maathuis uit.

Want behalve dat coaches de opgenomen beelden kunnen gebruiken om hun teams beter te laten spelen, heeft het systeem nog meer voordelen voor clubs, vertelt Maathuis. Ze kunnen er zelfs geld mee verdienen, door sponsorlogo's op te nemen in de beelden die vervolgens via social media verspreid kunnen worden. 

Livestream en goal

Met het systeem zijn wedstrijden van de aangesloten clubs ook via een livestream te kijken, en wie wil kan in de app live aangeven wanneer er wordt gescoord of er een ander mooi moment is. Daar wordt dan direct een clipje van gemaakt dat online zichtbaar is voor iedereen.

Ook een mogelijkheid: na afloop in de kantine nog even de hoogtepunten van de wedstrijd doornemen met een glas bier of fris erbij. "Dat is wel grappig bij veteranenteams: die zijn in gedachten nog wereldtoppers, maar lachen elkaar met de beelden erbij lekker uit", vertelt Maathuis.

Dat kan ook een keerzijde hebben, bijvoorbeeld bij jeugdteams. "Je moet inderdaad oppassen dat bij de jeugd iemand op basis van de beelden wordt afgebrand, dat is ook de pedagogische verantwoordelijkheid voor de coaches."

Privacy: club eigenaar beelden

Omdat de clubs eigenaar worden van de beelden, ligt bij hen ook de verantwoording voor de privacy. "Daar helpen wij ze ook wel mee, zoals met het leveren van een stukje tekst voor in hun statuten. Standaard hangt er een bordje bij het veld dat er beelden worden gemaakt." Bovendien kunnen zowel de beheerder van de club, als de trainer en de speler zelf bepalen of er beelden gedeeld worden. "We leggen niks vast, geen naam, geen geslacht of leeftijd. Het enige dat nodig is om de beelden te zien, is een mailadres", legt Maathuis uit.

Per maand kost het systeem een club 250 euro, voor een minimale periode van vijf jaar. Voor dat bedrag legt 360SI het systeem aan. Daar komt nog wel wat bij kijken: "Er komen camera's, masten waarop ze gemonteerd worden, kabels, een scherm in het clubhuis, een server en onderhoud", somt Maathuis op. De beelden worden eigendom van de club.

Een deel van de installatie. Beeld © Koen Francken iov 360SportsIntelligence

Algoritme leert bij

Het systeem is overigens nog niet perfect, want het is nog niet in staat om álle doelpunten te registreren. "Het herkent nu 8 van de 10 goals", schat Maathuis. Dat ligt aan het algoritme dat hij en zakenpartner René Epping hebben laten ontwikkelen.

Het systeem pikt een goal eruit aan de hand van hele andere zaken dan de bal die over de doellijn is gegaan. "Dat is bijvoorbeeld bij hockey niet te zien. Maar wat je wel kunt zien, is dat iedereen terugloopt naar zijn eigen helft, terwijl het geen rust is. Ons systeem maakt vervolgens een clip van de minuut ervoor. Want daarin is dan de goal gevallen", legt Maathuis enthousiast uit.

"Maar ja, het kan nog wel zo zijn, dat je er eentje mist", geeft hij toe. Het algoritme is continu aan het trainen. "We doen dit 800 keer per per weekend, iedere keer wordt het systeem beter dankzij machine learning. Op termijn worden ook penalty's en vrije trappen herkend", voorspelt Maathuis.

En dat kan handig zijn voor teams die er professioneler mee aan de slag willen. "Stel dat een strafcorner niet loopt, dan kun je tijdens de wedstrijd kijken waar dit aan ligt en je spel bijstellen", geeft hij als voorbeeld.

Een doelpunt bij HC Twente:

Ingeburgerd bij hockey

Bij hockey is het gebruik van video al meer ingeburgerd: een kleine 100 sportclubs gebruikt al een videosysteem, vertelt Maathuis. Daar zitten ook clubs uit de top van het Nederlandse hockey bij, zoals Klein Zwitserland, HGC en Pinoké.

"Bij voetbal is wat meer tijd nodig om dit te omarmen." Tot nu toe werken zo'n vijftien clubs uit (de top van) het amateurvoetbal met het systeem, er zijn gesprekken met drie profclubs die interesse hebben om het systeem voor hun jeugdopleiding te gebruiken. Welke wil Maathuis niet zeggen.  

Concurrent John de Mol

Behalve dat het voetbal conservatiever is dan andere sporten als het gaat om nieuwe middelen zoals videoanalyse, heeft 360SI ook een geduchte concurrent: Talpa van miljardair John de Mol. Via VoetbalTV zijn tienduizenden amateurvoetbalwedstrijden te volgen, meldde Nu.nl vorig jaar. 

Of het een concurrent is? "Ja en nee", antwoordt Maathuis. "Dankzij hun marketing gaan clubs zich oriënteren, en dan komen ze soms ook bij ons terecht. Ik heb het idee dat de wat ambitieuzere clubs vaker voor ons kiezen en clubs die wat meer entertainment willen, bij hen. Wij zijn sterker qua analyse."

Het groeigeld zal onder meer gebruikt worden om uit te breiden naar het buitenland, waarbij 360SI onder meer groeikansen ziet bij honkbal. "Bij honkbal wordt al veel met data gewerkt, maar nog niet gekoppeld aan beeld. Daarom kijken wij nu naar de VS", vertelt Maathuis.

Met 65 miljoen honkballers wereldwijd is dat een belangrijke potentiële markt voor 360SI, vertelt Maathuis. Bijkomend voordeel van de sport: door de taartvormige punt van het veld is één camera voldoende. En die kan dan ook nog eens makkelijk bevestigd worden aan het hek achter de thuisplaat.

Bron • RTL Z