Ondernemen

Op pizza of bij wijn: Japanners storten zich op Nederlandse kaas

Frederique Dormaar • 27 mei 2019 06:26 @dormaar

Beeld © FrieslandCampina

Nederlandse kaasmakers exporteren elk jaar meer kaas naar Japan. Die exportgroei zal alleen maar toenemen, want Japanners zijn dol op het oer-Hollandse product. "Heerlijk bij een glaasje wijn."

"Onze afzet in Japan is de afgelopen paar jaar verviervoudigd", meldt de verkoopmanager van FrieslandCampina in het laatste jaarmagazine van zijn bedrijf. Japan is weliswaar een relatief kleine markt voor Nederlandse kaasmakers, maar heeft enorme groeipotentie.

Rusland uit de race

Verreweg de meeste Nederlandse kaas wordt geëxporteerd naar andere Europese landen als Duitsland, België en Frankrijk. "Zo’n 75 procent van de Nederlandse kaas wordt gegeten binnen een straal van 500 kilometer van de Nederlandse grens", zegt zuivelanalist Richard Scheper van Rabobank.

Maar het kaasverbruik in Europa stagneert. Dus moeten de kaasmakers voor groei uitwijken naar andere regio’s. Rusland was in de jaren 2012 en 2013 een belangrijk exportland voor Nederlandse kaasmakers, tot de handelsboycot in 2014.

Hoge importtarieven

Tegelijkertijd is de vraag vanuit Japan flink toegenomen. Volgens analist Scheper is Japan inmiddels de belangrijkste exportbestemming buiten de EU. "En door het handelsverdrag tussen de Europese Unie en Japan zal dat nog meer toenemen", aldus Scheper.

Sinds begin dit jaar worden importheffingen op verschillende producten verlaagd. Op sommige harden kazen zit een importtarief van 29,8 procent. Het wegvallen van deze tarieven geeft Europese kaasmakers een veel betere positie.

Japanse pizza

Volgens BoerenBusiness.nl is de kaasexport van Europese lidstaten naar Japan in het eerste kwartaal van 2019 met 27 procent gestegen naar 27.389 ton.

Zuivelgigant FrieslandCampina signaleert ook een veel grotere vraag uit Japan. Het zuivelbedrijf verkoopt kaas aan de Japanse voedingsmiddelenindustrie. "Onze kaas wordt verwerkt in pizza’s en allerlei Italiaanse gerechten", zegt de salesmanager van FrieslandCampina.

Bij goedkope wijn

Daarnaast levert FrieslandCampina kaas aan Japanse supermarkten en kleine winkels. Het gaat hierbij om het Frico-kaas. "Heerlijk bij een glaasje wijn", jubelt de salesmanager.

Geen gekke gedachte, want in 2017 signaleerde een analist van de Japanse Norinchukin Bank al dat 'samen met de consumptie van goedkopere wijn de consumptie van kaas als snack de laatste tijd toeneemt.'

26 maanden gerijpt

Niet alle Nederlandse kaasmakers profiteren van de stijgende vraag uit Japan. Cono Kaasmakers bijvoorbeeld exporteert alleen een nicheproduct naar Japan. "De Beemster XO bijvoorbeeld heeft 26 maanden gerijpt en ligt voor 70 tot 80 euro per kilo in de Japanse delicatessenwinkels", verklaart Gijs Dankers van Cono Kaasmakers. "Wij leveren aan een kleine, stabiele markt."

Toch denkt Dankers dat zijn bedrijf uiteindelijk ook zal profiteren. "Ook voor ons geldt: hoe makkelijker we kunnen exporteren, hoe beter."

Bron • RTL Z / Frederique Dormaar