Ondernemen

Hoe Puma haar verkoop een boost geeft door basketbal

Nikki Sterkenburg • 01 mei 2019 21:00 @SterkNikki

Beeld ©

Toegegeven, vergeleken met haar concurrenten Nike en Adidas is Puma niet zo'n grote speler. Maar het afgelopen kwartaal draaide Puma haar beste kwartaal ooit. Hoe? Door in te zetten op basketbal, zelfs al verkocht ze er weinig basketbalproducten mee.

Puma maakte vorig jaar bekend zich na twee decennia afwezigheid opnieuw te begeven op de markt voor basketbalschoenen, benoemde rapper Jay-Z tot creatief directeur en sloot dure contracten met NBA-beloften Deandre Ayton en Marvin Bagley. En niet zonder succes, in het eerste kwartaal van 2019 lag de verkoop met 1,3 miljard euro maar liefst 15,3 procent hoger dan vorig jaar.  

Maar het leek aanvankelijk een vreemde beslissing, want in de Verenigde Staten worden steeds minder basketbalschoenen verkocht. Volgens Puma's global brand director Adam Petrick, dient het basketbalavontuur vooral een groter doel, namelijk het versterken van het merk.

De keuze voor basketbal was snel gemaakt, omdat Puma daarmee een groot platform kreeg. "We hebben echt kunnen kapitaliseren op het snijvlak tussen hip-hop en sport, of mode en sport, of gamen en sport - of bij alle andere vormen van cultuur die er zijn," zo vertelt Petrick tegen QZ. 

Puma is van plan om in te blijven zetten op de markt voor basketbalschoenen en een sportmerk te blijven.

Bron • Nikki Sterkenburg / RTL Z