Ondernemen

Dit gebeurt er met de niet-verkochte paaseitjes (spoiler: het worden geen kerstkransjes)

RTL Z • 22 april 2019 09:49 @rtlz

Een teveel aan eitjes worden soms uitgedeeld. Beeld © ANP

Van chocoladehaasjes tot suikerkipjes en paaseitjes: in aanloop naar Pasen puilen de winkels uit van de bijpassende zoetigheid. Maar wat gebeurt er met deze producten na Tweede Paasdag? RTL Z maakte een rondgang. "Er gaat geen eitje verloren."

Het Belgische chocolademerk Leonidas heeft dit jaar maar liefst 44 miljoen chocolade-eitjes verkocht. Dat is 30 procent meer dan vorig jaar.

Een onverwachts grote stijging, vertelt de bestuursvoorzitter van Leonidas Philippe de Selliers aan RTL Z. "We dachten dat we op 35 miljoen eieren zouden uitkomen, maar de vraag bleek nog groter", zegt Selliers.

Niet bewaren

Leonidas kampt dit jaar dus eerder met een tekort aan eitjes, dan met een overschot. "Maar als we producten over zouden hebben, dan bewaren we die zeker niet tot volgend jaar. De producten gaan naar de factory outlet in Anderlecht en worden daar tegen korting verkocht", aldus Selliers.

Ook Tony Chocolonely heeft geen paaseitjes over dit jaar. "Samen met de retailers maken we een voorspelling. Ons streven is dat we een week voor Pasen zijn uitverkocht. Dat is ook dit jaar gelukt", zegt Angela Ursem van Tony Chocolonely.

Voedselbank in Deventer

Wel heeft het Amsterdamse merk 9.000 paasrepen over. De week voor Pasen zijn die al naar de voedselbank in Deventer gegaan. "We proberen de producten die we over hebben altijd vóór de feestdagen naar een voedselbank te sturen," meldt Ursum.

De paasproducten die over zijn, worden dus niet bewaard tot volgend jaar. Ook niet door de Zwitserse chocoladefabrikant Lindt. "We werken met verse producten en de kwaliteit neemt af als de eitjes te lang bewaard worden," aldus een woordvoerder. Lindt smelt de paasproducten ook niet om tot andere chocoladeproducten

Omsmelten en hergebruiken

Andere chocoladeproducenten smelten wel om, zoals patisserie Leek in Beverwijk. "Die chocolade kan dan bijvoorbeeld in gebak worden gebruikt," legt een winkelmedewerkster uit.

Omsmelten heeft alleen niet de voorkeur, omdat de vele arbeidsuren die in de paasproducten zijn gestoken, verloren gaan.

Albert Heijn heeft meerdere leveranciers voor hun huismerk-paaseitjes. Welke dat zijn, wil de woordvoerder niet zeggen. Wel laat ze weten dat producten die niet in de winkel terechtkomen, worden omgesmolten.

Uitdelen aan klanten

Ook Albert Heijn probeert zo goed mogelijk te voorspellen hoeveel van elk product verkocht gaat worden. Dit om te voorkomen dat ze met een teveel zitten opgescheept. Als winkels toch nog paasproducten over hebben, dan worden die afgeprijsd. Jumbo en Hema hebben dezelfde strategie.

"Als paasproducten twee weken na Pasen nog niet zijn verkocht, dan worden deze artikelen of gedoneerd aan een voedselbank of uitgedeeld aan klanten", besluit de woordvoerder van Jumbo.

Bron • RTL Z