Ondernemen

Creatief Nederlands speciaalbier vindt zijn weg naar België

Timna Rauch • 15 april 2019 12:03

Beeld © Getty

België kent een rijke biercultuur, met bekende bieren als La Chouffe, Leffe en Affligem en natuurlijk AB Inbev, de grootste brouwerij ter wereld. Toch drinken onze zuiderburen ook steeds vaker een Nederlandse pintje, merken kenners. Waarom is 'ons bier' ook populair op de Belgische tap?

Ben Floren is de uitbater van de Beerlovers Bar, een biercafé in Antwerpen waar ze wel van een pintje houden. Aan de bar vind je twaalf wisseltaps. Als daar niets van je gading bij zit, schenkt hij ook nog 150 bieren op fles. 

'Gevarieerder in stijlen'

Vooropgesteld: nog altijd is de liefde van Nederlanders voor Belgisch bier groter dan andersom. In harde euro's (en liters) importeren we meer vanuit België, dan dat er vanuit ons land naar de zuiderburen gaat.

Toch kunnen de stamgasten van de Beerlovers Bar steeds vaker kiezen voor een Nederlands biertje, zegt hij tegen RTL Z. "Nederlands bier is gevarieerder in stijlen, de Belgen zijn toch nog vrij conservatief", aldus Floren. 

RTL Z nam een kijkje bij de Beerlovers Bar: 

Wat Frankrijk is voor wijn, is België voor bier

Jeroen van Dyck beaamt dat. Hij organiseert bierfestivals voor evenementenbureau Meug. Nederlanders zijn een stuk creatiever dan de Belgen, zegt hij. "Dat is vooral geschiedenis", legt hij uit. "De Belgen zijn de eersten die op grote schaal kwalitatief goed bier begonnen te brouwen."

Daar profiteren bierliefhebbers tot op de dag van vandaag nog van, maar die sterke biertraditie zit de brouwers ook in de weg. 

Neem Franse wijn, gaat Van Dyck verder. Tot de jaren '80 was Frankrijk het wijnland bij uitstek. In de jaren die volgden werd het wijnland in rap tempo ingehaald door nieuwe wijnmakers uit Spanje, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika.

Volgens Van Dyck bleven ze in Frankrijk lang vasthouden aan hun tradities, terwijl de liefhebbers nieuwsgierig werden naar andere smaken. En zo kwam die sterke Franse wijntraditie de Fransen in de weg te zitten.

Omschakeling naar nieuwe dingen

"Hetzelfde gebeurt met bier in België", aldus van Dyck. "Nederlanders hebben veel sneller dan de Belgen de omschakeling gemaakt naar het ontdekken van nieuwe dingen." En de markt voor speciaalbier met andersoortige smaken blijft groeien, ziet ook kastelijn Floren. 

Nederlandse handelsgeest helpt

Het is niet alleen de creativiteit in smaak waardoor Nederlands bier zo'n succes is. Het heeft ook te maken met de beruchte Nederlandse handelsgeest. Volgens Van Dyck zijn Nederlanders van nature slimmer in het aanprijzen van hun product. Ook kleine brouwerijen weten de weg te vinden naar grote distributeurs. Daardoor wordt hun bier snel en op grote schaal over de wereld verspreid. 

Floren heeft dan ook gemiddeld zo'n tien Nederlandse bieren op de kaart staan die hij deels direct bij de brouwerijen vandaan haalt, maar veelal krijgt aangeboden door de grotere leveranciers waar hij mee werkt. 

Alcoholvrij bier

Behalve een grotere variëteit aan smaken ziet Van Dyck ook dat Nederland vooroploopt wat betreft non-alcoholische bieren. Dat wordt volgens hem steeds belangrijker omdat de vraag naar non- en laag-alcoholisch speciaal bier flink toegenomen is. "Het is een trend die alle brouwers in het oog moeten houden", volgens de ondernemer. "En in Nederland zijn er al een aantal brouwers die daar mee bezig zijn." 

Wat wij kunnen leren van de Belgen

Toch kunnen Nederlanders ook nog wel wat leren van de Belgen als het gaat om bier. Want in de klassieke smaken, zoals Tripel en Lambiek, loopt België nog steeds voorop volgens Floren. Belgisch bier is daarbij heel consistent in smaak en kwaliteit, stel hij. 

"Als het echt gaat om die klassieke bierstijlen, moet je nog altijd hier naartoe komen", vindt ook Van Dyck. "Je moet echt hier komen kijken hoe ze het brouwen."

Bron • RTL Z