Ondernemen

Lege parkeerplaatsen en tijd voor opleiding: bedrijven blij met uitstel brexit

Malini Witlox • 11 april 2019 17:12 @maliniwitlox

Beeld © ANP

Het bedrijfsleven heeft gemengde gevoelens over uitstel van de brexit. Veel Nederlandse bedrijven zijn blij dat er geen harde brexit komt, maar onzekerheid over de toekomst speelt hen parten. Ook kost het uitstel sommige partijen geld.

Het Havenbedrijf Rotterdam investeerde bijvoorbeeld flink in de aanleg van een bufferparkeerplaats op twee plaatsen in Rotterdam. Die parkings liggen er nu verlaten bij.

Op de twee parkeerterreinen direct naast de A15 is in totaal plaats voor 370 vrachtwagens. "Die parkeerplaatsen zijn bedoeld voor de trucks van chauffeurs die bij een brexit weggestuurd zouden worden door de ferrymaatschappijen, omdat de bestuurders hun papieren niet op orde hadden. Er is geld uitgegeven om die terreinen te beveiligen en te verlichten. We gaan een en ander nu ontmantelen", aldus een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam.

Goederen aanmelden bij douane

De voorbereiding op de brexit kostte het havenbedrijf tot nu toe 350.000 tot 500.000 euro. Verder werd er uit eigen middelen een miljoen euro voorgefinancierd om het softwaresysteem van Portbase aan te passen, waarmee bedrijven goederen aan kunnen melden bij de douane.

"We verwachten die voorinvestering op termijn terug te krijgen via onze aandelen. Maar ook bij die halve ton gaat het niet om weggegooid geld, uiteindelijk komt de brexit er wel in een of andere vorm." 

Meer tijd voor opleiding

De douane heeft met het oog op de brexit honderden nieuwe medewerkers aangenomen. "In totaal hebben we 928 nieuwe medewerkers nodig, we zitten nu op 500", zegt een douanewoordvoerder. "Dat was voldoende om controles uit te voeren bij een no deal-scenario. Maar we zaten dan wel in een krap jasje. Bovendien had het personeel geen volledige opleiding. De extra tijd kunnen we gebruiken om het personeel breder op te leiden en nog meer personeel te werven."

De medewerkers die nu voor de brexit opgeleid zijn, gaan geen duimen draaien. "We zetten ze in voor andere controles."

Voldoende werk voor extra medewerkers

Dat geldt ook voor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Het bedrijf mocht vanwege de brexit 143 nieuwe medewerkers aannemen, onder wie honderd dierenartsen. De NVWA controleert dieren en voedsel dat in de haven binnenkomt.

"Er is en blijft voldoende werk voor de extra medewerkers die we voor de brexit geworven hebben",  zegt een woordvoerder. "Zo hebben de dierenartsen bijvoorbeeld niet alleen de keuring van dierlijke producten van buiten de EU als taak, maar zijn zij ook verantwoordelijk voor de controles bij slachthuizen en exportcertificering van vervoer van dieren naar het buitenland."

Genoeg tijd tot een deal

Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) is blij dat een harde brexit is afgewend. "Voor onze leden was uitstel het beste scenario. We gaan ervan uit dat de Britse politiek nu genoeg tijd heeft om tot een deal over een zachte brexit te komen", reageert een woordvoerder.

"De extra kosten door het uitstel vallen mee, zo heeft de meerderheid van onze leden zoals douane-expediteurs nog geen extra personeel aangenomen."   

Vrachtwagens rijden aan boord van een ferry in Rotterdam. Beeld © ANP

De Nederlandse douane-agent Gaston Schul deed dat wel. Ongeveer twintig declaranten van het bedrijf kregen een contract met het oog op de brexit. Directeur Rob Ewalds: "Wij hebben elf kantoren in Nederland, de nieuwe declaranten worden daarover verdeeld."

Zonder brexit niet aangenomen

Nu de brexit een half jaar is uitgesteld, is het personeel een extra kostenpost. "Dat risico heb ik bewust genomen, declaranten liggen op de arbeidsmarkt niet voor het oprapen. Over een paar jaar gaan er hier wat declaranten met pensioen, dan hebben we ze sowieso nodig. We kunnen ze nu nog intern verder opleiden. Maar zonder brexit had ik ze nu nog niet aangenomen."

Het bedrijf heeft verder veel ict-kosten gemaakt en veel tijd gestoken in gesprekken met klanten en de Britse douane. "Het is moeilijk om daar een prijskaartje aan te hangen, maar alles bij elkaar gaat het om een paar ton." 

Kosten voor de sector

Branchevereniging TLN heeft niet op een rij hoeveel de totale transportsector tot nu toe investeerde in de brexit, vertelt de woordvoerder. "Maar het gaat om flinke bedragen, bijvoorbeeld voor aanpassing van de softwaresystemen om elektronisch met de douane te kunnen communiceren, aansluitkosten bij Portbase (499 euro), CEMT-vergunningen (140 euro) of om de opening van een vestiging in Verenigd Koninkrijk."

Driehonderd documenten per dag

Voor iedere container of vrachtwagen die van of naar het Verenigd Koninkrijk gaat, is een douanedocument nodig. Bij sommige bedrijven gaat het om tweehonderd tot driehonderd documenten per dag. Logistiek dienstverleners die zelf geen douaneafdeling hebben, besteden de administratie uit.

Een van de bedrijven die de documenten verzorgt is LBP. Declarant Marcel van Leeuwen van LBP laat weten dat het bedrijf geen extra declaranten heeft aangenomen. "We hadden via uitzendbureaus wel medewerkers geregeld die de papieren konden afhandelen, maar die opdracht hebben we nu geannuleerd. Verder hebben we vijf extra declaranten nodig, maar vanwege de onzekerheid rondom de brexit hadden we die bewust nog niet aangenomen." 

Ook is het werkrooster last minute aangepast. "Voorheen werkten we van 7.00 uur tot 18.00 uur, dat zouden we opschalen naar een 24/7 bereikbaarheid. Dat is door het uitstel teruggedraaid."

Bron • RTL Z / Malini Witlox