Ondernemen

Vlag uit bij Swapfiets: bedrijf heeft nu 100.000 klanten

14 maart 2019 15:38

Beeld ©

Swapfiets heeft een goed jaar achter de rug. Stond de teller eind 2017 nog op 20.000 fietsabonnementen, eind 2018 waren dit er met 100.000 vijf keer zoveel. Het Delftse bedrijf wil nog meer groeien en de zakelijke markt gaan bedienen.

Sinds de start in 2014, toen het bedrijf door drie vrienden werd opgericht, is het bedrijf ieder jaar met minstens 500 procent gegroeid, meldt het in een persbericht. Swapfiets is actief in tientallen steden en inmiddels ook in Duitsland, België en Denemarken. 

Wie geen eigen fiets heeft, kan er via Swapfiets één huren vanaf vijftien euro per maand. Gaat de fiets, te herkennen aan de blauwe voorbanden, kapot dan wordt deze opgehaald en gerepareerd. 

Ambities en groei

Het was al de ambitie om uit te groeien naar 100.000 abonnees in 2018. Zeker nu er concurrentie op de loer ligt van bedrijven als VanMoof dat ook een fietsabonnement heeft, wil het bedrijf sneller stappen maken.

Het concept van de fietsabonnement slaat aan, vooral bij studenten. Groeien lukt bovendien dankzij de hulp van investeerder Ponooc, die al eerder geld in Swapfiets stak. Om wat voor bedragen dat gaat, wil het bedrijf niet zeggen. 

Nieuwe fietsen getest

De komende jaren gaat het bedrijf wil het bedrijf verder op de 'ingeslagen weg'. Zo wil het de zakelijke markt gaan bedienen en test het nieuwe type fietsen. 

Medeoprichter Steven Uitentuis zei vorig jaar tegen RTL Z dat de meerderheid van de nieuwe abonnementen in Amsterdam wordt aangevraagd door werkenden. 

Of het fenomeen echt doorbreekt onder deze doelgroep is de vraag. De kans dat je met een goede tweedehandsfiets goedkoper uit bent is namelijk groot, zeker als de fiets langer dan een jaar meegaat.

Bron • RTL Z