Ondernemen

Rotterdams oliebedrijf Count aast op probleemraffinaderij Curaçao

Maarten Veeger • 28 februari 2019 14:24 @breakingsweep

De Isla-raffinaderij op Curaçao. Beeld © ANP

Het Rotterdamse oliebedrijf Count probeert de controle te krijgen over de Isla olieraffinaderij op Curaçao. Een vermeende corruptieaffaire en de chaos in het nabijgelegen Venezuela, waar alle olie voor de raffinaderij vandaan komt, schrikt de Rotterdammers niet af.

Het leek een gedane zaak. De olieraffinaderij Isla op Curaçao zou door de lokale overheid worden verkocht aan het Amerikaans-Saudisch bedrijf Motiva. Er werden al maandenlang exclusieve gesprekken gevoerd. Maar de deal ketste eerder deze maand af.

Steekpenningen

De Amerikanen trokken zich terug omdat de directeur van de olieraffinaderij bij een andere geïnteresseerde partij steekpenningen zou hebben geëist.

Dat gebeurde bij de Rotterdamse grondstoffenhandelaar Count. Aan een medewerker van dat bedrijf werd 750.000 dollar gevraagd voor zogenaamde advieskosten. Die zouden moeten belanden in de zakken van de directeur van de raffinaderij. Bij Count zou iemand bereid zijn geweest het geld te betalen maar ketste het af om de exacte hoogte van het bedrag.  

Uiteindelijk zou het bedrag aan smeergeld volgens het Antilliaans dagblad moeten oplopen tot ruim 4 miljoen dollar.

Totale openheid

Financieel directeur Jeffrey Bollebakker van Count erkent dat zijn bedrijf in de corruptiezaak terecht is gekomen. "We hebben er melding van gemaakt. Maar het rapport was heel suggestief en wij zijn ervan overtuigd dat we niets fout hebben gedaan."

Motiva eiste in de exclusieve onderhandelingen van de laatste maanden totale openheid over de zaak en trok zich tenslotte terug als potentiële koper. Het wilde op geen enkele manier verbonden worden aan corruptie.

Op Curaçao is grote onrust ontstaan vanwege de moeilijke situatie waar de raffinaderij nu in is beland. Dat komt door slecht management maar ook door de politieke en economische problemen op het 80 kilometer overzee gelegen Venezuela.

Isla

Shell bouwde in 1918 de Isla-raffinaderij op Curaçao. Vlak voor de kust van Venezuela, waar net veel olie was ontdekt, was het een perfecte locatie. Shell verkocht het sterk vervuilde complex in 1985 voor 1 euro aan de lokale overheid. In ruil liet het alle mogelijke milieuclaims richting Shell daarmee vallen. Volgens een bestuurder is de raffinaderij nog altijd goed voor 5 tot 6 procent van de economie van het eiland.      

Mismanagement

De raffinaderij is eigendom van de overheid van Curaçao. De Venezolaanse oliemaatschappij PDVSA least het complex en verwerkt er olie uit eigen land. Maar een internationale handelsblokkade en mismanagement door PDVSA zorgt ervoor dat de olieproductie van Venezuela is ingestort.

Sinds 2014 halveerde de productie tot 1500 vaten per dag.  En veel van die geproduceerde olie kan het land niet uit vanwege de door de VS opgelegde handelsblokkade. Tientallen schepen zijn volgetankt met ruwe olie uit Venezuela maar kunnen nergens naartoe. De raffinaderij ligt praktisch stil.

Ondertussen loopt eind dit jaar op de raffinaderij Curaçao het leasecontract met de Venezolanen af. Een speciaal comité van de regering op Curaçao zocht al lange tijd een koper. Na de corruptieaffaire is het comité vervangen en wordt nu geleid door Evelyn Kruithof-Bor, de directeur van een pensioenfonds op Curaçao. 

De raffinaderij wordt tot eind van dit jaar geleast door PDVSA uit Venezuela Beeld © ANP

Count zegt grote kans te maken

"We hebben weer belangstelling", zegt Bollebakker van Count aan de telefoon. "En we denken een grote kans te maken. Er waren aanvankelijk drie belangstellenden. Nu Motiva is afgehaakt zijn dat er nog twee." 

Hij voelt zich niet afgeschrikt door de gespannen situatie met Venezuela waarde de raffinaderij alle ruwe olie vandaan haalt. "We zijn niet van plan daar olie uit andere landen te gaan verwerken. De raffinaderij ligt vrijwel bovenop de ruwe olie vandaar." 

Hij verwacht dat de gespannen situatie over niet al te lange tijd wel zal verbeteren. Wel is er geduld nodig: "Ik denk dat we voor dit kooptraject zeker een half jaar nodig hebben. Er is nu en nieuwe selectiecommissie. Daar moeten we mee gaan praten. We hebben ze nog niet gezien."

 

Een olietanker ligt werkloos te wachten bij de Isla-raffinaderij Beeld © ANP

Topvervuiler

Count wil net als de Venezolaanse oliemaatschappij nu nog doet de raffinaderij gaan leasen. Het eigendom blijft dan bij de overheid van Curaçao. Er zijn grote investeringen nodig om de raffinaderij die de zware olie uit Venezuela verwerkt milieuvriendelijker te maken.

Isla spuugt jaarlijks meer zwaveldioxide uit dan alle vijf raffinaderijen in Nederland tezamen, zo berichtte de Volkskrant. En heeft ervoor gezorgd dat Curaçao wereldwijd in de top-3 staat van landen met de hoogste CO2-uitstoot per inwoner.

Bron • RTL Z / Maarten Veeger