Ondernemen

Scotch & Soda wint alsnog in klerenrel om het woord 'Shrunk'

Frederique Dormaar • 25 februari 2019 16:56 @dormaar

Links de trui van Scotch & Soda, rechts van Zia Maria / My Brand. Beeld ©

Kledingmerk My Brand mag geen kindertruitjes met het woord Shrunk verkopen, want daarmee wordt inbreuk gemaakt op het merkenrecht van Scotch & Soda. Dat heeft het gerechtshof van Amsterdam vorige week bepaald. "Dit hoger beroep was een onnodig rondje om de kerk."

"We zijn blij met het oordeel van het Hof", zegt Ynse Stapert, hoofd juridische zaken van Scotch & Soda, tegen RTL Z in reactie op de uitspraak van het gerechtshof.

Scotch & Soda heeft volgens hem vaker te maken met partijen die 'een graantje van het succes proberen mee te pikken', maar meestal gaat het dan om inbreuk op ontwerpen. Dit keer gaat het om inbreuk op een merknaam.

Winkel in de Kalverstraat

Modemerk Scotch & Soda verkoopt sinds 2002 kinderkleding voor jongens onder de naam Scotch Shrunk. Het bedrijf heeft deze naam in 2009 geregistreerd bij het Bureau voor de Intellectuele Eigendom.

Het minder bekende Zia Maria produceert ook kinderkleding, dat wordt verkocht onder de naam My Brand. Dit merk heeft onder andere een winkel in de Amsterdamse Kalverstraat. Begin 2015 verkocht My Brand ook een kindersweater met de naam Shrunk erop.

Belofte verbroken

Dit was tegen het zere been van Scotch & Soda die meteen een boze brief stuurde. Met het gebruik van het woord Shrunk op de trui werd namelijk volgens Scotch & Soda inbreuk gemaakt op de merkrechten van het kledingmerk.

Zia Maria beloofde te stoppen met de verkoop, maar die belofte bleek niet veel waard. Het truitje hing even later gewoon in de etalage van de My Brand-winkel in de Kalverstraat.

Gewraakte sweatertjes

Scotch & Soda stapte in 2016 naar de rechter, maar die gaf het merk geen gelijk. "Scotch & Soda stelde dat er inbreuk werd gemaakt op het woord Shrunk, maar dat merk werd pas op 23 november 2015 ingeschreven en de inbreuk dateerde van daarvoor," legt de advocaat van Zia Maria uit.

De combinatie Scotch Shrunk stond al wel geregistreerd, maar daarbij was het woordje Scotch leidend en Shrunk een beschrijving, oordeelde de rechter. Bovendien had Zia Maria beloofd te stoppen met de verkoop van de gewraakte sweatertjes. Een verbod was daarom onnodig, vond de rechter.

Advocaat op Facebook

Marga Verwoert, advocaat van Scotch & Soda vond die uitspraak onbegrijpelijk, omdat My Brand – het merk van Zia Maria – vaker beloftes niet nakwam. Haar vrees op herhaling bleek terecht.

"Sample sale-aankondigingen op Facebook worden ook door advocaten gelezen. Mijn collega heeft, na een paar uur in de rij te hebben gestaan, geconstateerd dat My Brand de Shrunk-sweaters twee jaar na dato opnieuw verkocht."

Verbod en dwangsom

In het hoger beroep was dit voor het Hof voldoende reden om de inbreukvordering alsnog toe te wijzen. "Dit hoger beroep was een onnodig rondje om de kerk. De dreiging op een nieuwe inbreuk was ook in eerste aanleg al aanwezig", reageert Verwoert.

My Brand moet op straffe van een dwangsom stoppen met de productie en verkoop van de Shrunk-sweaters. Daarnaast moet My Brand als verliezende partij de proceskosten betalen.

Bron • RTL Z / Frederique Dormaar