Ondernemen

Fabrikanten vechten tegen fake: namaak kopen wordt moeilijker

Nikki Sterkenburg • 10 januari 2019 15:55

Beeld ©

Het is wereldwijd een miljardenindustrie: namaakartikelen die slechts een fractie kosten van de prijs van het origineel. Maar producenten moeten steeds inventiever worden wanneer zij deze illegale waren aan de man willen krijgen. "Het zal voor consumenten steeds lastiger worden om namaakartikelen te kopen."

Instagram verwijderde onlangs 2.000 accounts waarop nepartikelen werden aangeboden. Bij diezelfde operatie werden nog eens 300.000 linkjes van sociale media verwijderd die verwezen naar een aanbieding, vertelt Roland Brohm van React aan RTL Z. "Het ging niet alleen om linkjes op Instagram, maar ook om Facebook en andere sociale media." 

React is een organisatie die bedrijven helpt bij de bestrijding van namaakspullen. "Aanvankelijk werden namaakartikelen vaak via veilingsites en Bol.com aangeboden, en uiteraard via AliExpress. We zien nu dat de verkoop naar sociale media verschuift."

Meer doen om verkoop tegen te gaan

De opschoningsactie op sociale media volgt enkele weken nadat de Amsterdamse rechtbank Facebook verplichte meer te doen om de verkoop van illegale namaakartikelen tegen te gaan. PVH Europe, dat onder meer kleding van Tommy Hilfiger in Europa verkoopt, spande het kort geding aan. 

PVH Europe attendeerde Facebook op honderden advertenties waar andere aanbieders Tommy Hilfiger-kleding te koop aanboden. Facebook verwijderde de advertenties weliswaar, maar die doken steeds opnieuw op. 

Opsteker

De voorzieningenrechter bepaalde dat Facebook zich meer moest inspannen om deze advertenties te weren, en bovendien de gegevens van de partijen erachter moest overdragen aan PVH Europe. Het vonnis was ook voor Bohm van React een opsteker. "Hiermee moet Facebook en daarmee ook Instagram een meer proactieve rol aannemen bij het opsporen en offline halen van dit soort advertenties."

En hoe zit het dan met AliExpress? Want ook daar worden veel namaakartikelen aangeboden, van kleding tot LEGO. Bohm: "AliExpress haalt vrij makkelijk advertenties offline wanneer je daarom vraagt. Ze komen alleen op dit moment heel snel weer terug, dat is bijna niet bij te houden. Maar met geavanceerde softwaretechnologie zullen advertenties van nepartikelen steeds makkelijker te traceren zijn. Het zal voor consumenten steeds lastiger worden om namaakartikelen te kopen."

Van miljarden naar biljoenen

De schattingen over de omvang van de markt voor namaakartikelen lopen sterk uiteen. Volgens de Global Brand Counterfeiting Report 2018 ging hier in 2017 ruim 1 biljoen euro (1,2 biljoen dollar) in om en zouden bedrijven daardoor bijna 280 miljard euro mislopen.

Maar volgens de International Trademark Association (ITA) gaat het om kleinere bedragen. Voor 2016 becijferde de ITA dat de markt voor nepartikelen goed is voor zo’n 399 miljard dollar.

Brohm acht het waarschijnlijk dat beide getallen niet kloppen. "Niemand weet precies hoeveel geld erin omgaat. Zulke cijfers zijn altijd uit de lucht gegrepen."

Niet altijd slecht

Overigens vindt niet ieder merk het even erg dat producten worden gekopieerd. Zo ontdekte Droog Design dat de Chinese kopieën van haar producten vaak zelfs innovatiever of beter zijn. Onder de noemer ‘The New Original’ kopieert Droog op haar beurt producten weer van de Chinese kopieën.

Ook is het niet zo dat consumenten bewust op zoek gaan naar nepartikelen. Vaak claimen websites en webshops dat ze daadwerkelijk authentieke producenten verkopen, maar vaak tegen sterk gereduceerd tarief. Ugg’s, de maker van de bekende schapenvachtlaarzen, heeft inmiddels al 60.000 websites offline laten halen waarop replica’s van de laarzen en schoenen werden aangeboden. 

Bron • RTL Z