Ondernemen

Webwinkels Tom Coronel zijn failliet verklaard

04 januari 2019 12:20

Beeld ©

Het webwinkelbedrijf Create2Fit van ondernemer en autocoureur Tom Coronel en compagnon Marc Koster is failliet. Dit moederbedrijf van webshops als Televisiewinkel.nl en Sneeuwkettingen.com had al langere tijd financiële problemen.

In totaal gaat het om twaalf webwinkels en een fysieke winkel in Naarden. Een groot deel van de webshops was al een tijdje niet meer actief.

De webwinkels van Coronel, die zijn samengebracht onder de paraplu van Create2fit, stonden er al langere tijd slecht voor. Plannen om het bedrijf te laten uitgroeien tot een omzet van ruim 100 miljoen mislukten. Televisiewinkel.nl, Koffiediscounter.nl, Barbecueshop.nl en Sneeuwkettingen.com zijn momenteel gesloten, blijkt uit rondgang langs de sites. Door het faillissement is het niet meer mogelijk bestelde producten retourneren of te laten repareren.

Curator Robert de Lauwere zegt dat het bedrijf kijkt naar mogelijkheden voor een doorstart. Volgens hem zijn er potentiële overnamekandidaten. Of de 43 personeelsleden hun baan behouden, kan hij niet zeggen.

Geschiedenis van Create2fit

De bekende autocoureur begon het bedrijf in 2004 met jeugdvriend Marc Koster. Zij handelden in nicheproducten als radars, kinderstoeltjes en televisies. Dat ging goed. Bijna tien jaar later was de omzet van hun bedrijf uitgegroeid tot tussen 35 miljoen en 40 miljoen euro.

In 2009 besloten Coronel en Koster een meerderheidsbelang in Create2fit te verkopen aan RFS Holland, het moederbedrijf van online warenhuis Wehkamp. Coronel zei destijds dat hij het meerderheidsbelang in zijn bedrijf had verkocht om te kunnen profiteren van de kracht van het online warenhuis. Dankzij de verkoop zou Create2fit gebruik kunnen maken van de expertise van Wehkamp, bijvoorbeeld met kopen op afbetaling.

Teruggekocht voor 1 euro

In 2014 bleken de ambities toch lastiger te realiseren dan verwacht. In 2015 kwam Wehkamp in andere handen, door de overname door de Britse investeringsmaatschappij Apax Partners. De nieuwe eigenaren wilden zo snel mogelijk van het slecht draaiende Create2fit af.

De Britten dreigden de stekker uit het bedrijf te trekken. Coronel en Koster konden dat voorkomen door het bedrijf  in de zomer van 2016 terug te kopen. Ze betaalden naar eigen zeggen 1 euro.

Toen bleek pas echt hoe slecht de zaken ervoor stonden. Koster en Coronel moesten dertig werknemers ontslaan en vier van de acht webwinkels sluiten. De omzet van het bedrijf bleek niet te zijn gestegen naar 100 miljoen tot 150 miljoen euro, maar gedaald tot 32 miljoen.

'Voorruit is groter'

In recente interviews erkent Coronel dat Create2fit er beroerd voor staat, maar de schuld daarvoor legt hij vooral bij Wehkamp. Uit jaarrekeningen blijkt overigens dat Create2fit ook in het eerste jaar dat het weer in handen is van de oprichters, rode cijfers heeft geschreven. Tussen juni 2016 en april 2017 bedroeg het verlies 284.000 euro. Ook de vermogenspositie is met een solvabiliteit van 11,5 niet sterk.

In november zei Coronel nog dat hij zich niet druk maakte over de teleurstellende prestaties van zijn bedrijf. Hij verwachtte van Create2fit weer 'een winstmachine' te kunnen maken. "In de racerij crash je ook weleens. Dan kan je wel gaan lopen huilen in een hoekje, maar dat werkt niet. De voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel."

In november 2018 had Tom Coronel er nog vertrouwen in dat zijn webwinkels winstgevend zouden worden:

Bron • RTL Z