Ondernemen

Van uitkering naar exclusief draagdoekenmerk: 'Items zijn zo uitverkocht'

Caitlin Stooker • 24 december 2018 13:57

Anna van den Bogert (37) had nooit verwacht dat haar bedrijf zo'n succes zou worden. Beeld © Fotograaf: Ellen van Bennekom

Bekende gezichten zoals model Doutzen Kroes, moeder Romy Boomsma en actrice Jessica Alba zijn al eens gespot met een draagdoek van Artipoppe, het bedrijf van Anna van den Bogert (37). De doeken, die in prijs kunnen oplopen tot duizenden euro's, zijn voor haar meer dan een manier om brood op de plank te krijgen. "Ik wil mijn visie op het moederschap doorgeven."

Het is 2012 als Van den Bogert (37) haar baan als officemanager verliest. Ze krijgt een uitkering en moet solliciteren. Maar op dat moment heeft zij net haar tweede kindje gekregen en wil ze eigenlijk niets liever dan thuisblijven. 

Haar vriend wijst haar op de mogelijkheden van het UWV om te ondernemen, met behoud van uitkering. "Dat leek mij de ideale combinatie tussen een thuisblijfmoeder zijn en geld verdienen." 

Businessplan: praktisch én esthetisch

Na de geboorte van haar tweede kind was ze zelf lang op zoek naar een draagdoek. "Die markt was heel beperkt. Dat wilde ik met mijn nieuwe bedrijf veranderen. Het bleek een gat in de markt te zijn. Maar ik had niet gedacht dat het zo groot zou worden."

Ze heeft geen ervaring met ondernemen en volgt het stappenplan van UWV. Daarbij volgt ze bij het schrijven van haar businessplan vooral de visie die ze voor ogen heeft.

Zo moeten de doeken niet alleen praktisch zijn, maar ook esthetisch. De doeken worden onder andere gemaakt van kasjmier en Japanse zijde. "We werken met de beste materialen, waarbij ook duurzaamheid belangrijk is. We achterhalen waar het materiaal vandaan komt, waardoor we echt honderd procent achter onze producten staan."

De draagdoeken van Artipoppe zijn al jarenlang mateloos populair. Beeld © Foto: Anna van den Bogert

'Binnen 20 seconden uitverkocht'

Artipoppe wordt niet alleen haar project. "Mijn vriend dacht veel mee. Na anderhalf jaar is hij ook in het bedrijf gestapt. En onze moeders maakten samen aan de keukentafel de eerste prototypes." 

In de eerste maanden stelde Van den Bogert zich in op de verkoop van 30 limited items per maand. De vraag bleek vele malen groter. "Er moest online echt worden gejaagd. Drie jaar lang waren alle items binnen twintig seconden uitverkocht."  

Duurste doek 7800 euro

Maar met de populariteit groeit ook de concurrentie. En om die bij te kunnen houden, richt Artipoppe zich ook op doeken voor een breder publiek. "Onze eerste in-stock items, producenten op voorraad, zoals dat dan heet waren een beetje saaie producten. Ik wilde niet te veel concurreren met mijn exclusieve oplages. We hadden door die verandering meer voorraad en ook producten in een andere prijsklasse."

Zo variëren de prijzen van de draagdoeken anno 2018 tussen de €190 en €7800. Hoeveel stuks het bedrijf tegenwoordig verkoopt wil Van den Bogert, vanwege die concurrentie, niet zeggen. 

Productie in Litouwen

Vorig jaar is het bedrijf helemaal overgestapt op in-stock productie. Een deel van de productie gebeurt nog in Nederland, maar lang niet alles. "Maar hier is veel kennis en capaciteit in de textielindustrie verloren gegaan. Grootschalige productie was daardoor in Nederland eigenlijk niet mogelijk. Je betaalt de hoofdprijs, maar krijgt niet de allerbeste kwaliteit of kennis." 

Uitwijken naar Azië is geen optie. "In landen zoals Bangladesh of India kan ik niet controleren of de werknemers eerlijk worden behandeld. Dat past niet bij ons en het merk."

Het bedrijf vindt het antwoord in Litouwen. "Daar krijgen de mensen een eerlijk loon en goede omstandigheden. Tegelijkertijd is het prijsniveau daar iets lager, waardoor het als ondernemer interessant is om daar te produceren", zegt ze.   

Inzet van influencers 

Sinds een jaar verkopen ze naast de draagdoeken ook draagzakken. "Een draagdoek is voor veel mensen een uitdaging. Het is toch een lap stof van 5 meter. Je moet het leren. Het is te alternatief. Een draagzak is eenvoudiger."

Ook de draagzakken zijn populair. Het bedrijf werkt veel met influencers om de de producten in de markt te zetten. Maar niet iedereen komt zomaar in aanmerking voor een freebee.

"De keuze met welke influencers we werken is gebaseerd op hoe iemand zich online profileert, de fotokwaliteit, esthetiek, het aantal volgers, de interactie. Soms heeft iemand maar 2000 volgers, maar past goed bij ons. Maar laatst hebben we ook iemand met een miljoen volgers geweigerd, dat account paste echt niet bij ons merk." 

Romy Boomsma is het gezicht van Artipoppe. Beeld © Foto: Anna van den Bogert

Draagdoek als lifestyle

Artipoppe verkoopt meer dan een draagdoek, het is een lifestyle, zegt Van den Bogert. 'Sinds ik zelf moeder ben, kijk ik anders tegen het moederschap aan. Met Artipoppe wil ik die visie doorgeven. Vrouwen moeten sterk en onafhankelijk kunnen zijn, terwijl de baby's tegelijkertijd veilig en geborgen zijn." 

"Mijn laatste kindje was acht weken toen we naar Moskou gingen voor werk. Slapend op mijn borst, terwijl ik gesprekken voerde. Die onafhankelijkheid geeft je jouw identiteit terug. Veel kersverse moeders zijn de hele dag alleen druk met hun kindje, maar dat hoeft niet."

Tegelijkertijd geeft een draagdoek juist de mogelijkheid om dicht bij je kind te zijn, voegt ze toe. "Ik heb in loondienst gewerkt, ik weet hoe het is. Na een paar weken ga je weer aan het werk en breng je je kindje naar de opvang. Ik wilde mijn kind de eerste maanden bij mij houden. Dat is ook beter voor het kindje, daar is genoeg wetenschappelijk bewijs voor."  

Kinderen als onderdeel van de samenleving

Van den Bogert verwijst naar andere delen van de wereld, waar kinderen meer een onderdeel van de samenleving zijn. "Dan worden de baby's op de rug gebonden, terwijl de moeders op het land werken. Wij willen stimuleren dat mensen die levensstijl, die heel lang ook hier heel normaal was, weer omarmen."

Daarbij spreekt ze nadrukkelijk over de eerste maanden. "Op latere leeftijd wordt dit lastiger. Mijn jongste is nu twee. Het is onhandig om een peuter overal mee naartoe te nemen." 

Artipoppe verkoopt sinds een jaar ook draagzakken. Beeld © Foto: Anna van den Bogert

Toch geen thuisblijfmoeder

De groei van het bedrijf is zelf gefinancierd. "Vooralsnog doen we het zonder investeerder. Mijn vriend en ik werken samen in het bedrijf. Dat zorgt al voor de nodige druk op ons gezinsleven. Wij nemen nu risico's met ons eigen geld. Als daar vreemd vermogen bij zou zitten, ben ik bang dat de druk te groot wordt." 

Inmiddels heeft het stel vier kinderen in de leeftijd van 8,7,4 en 2 jaar. "Ik wilde een thuisblijfmoeder worden, maar dat is niet gelukt." Van den Bogert werkt 60 uur in de week en verkoopt haar producten in 70 landen.

"Ik heb eigenlijk alleen mijn VWO-diploma. Hoe het met mijn bedrijf gaat, is me voor mijn gevoel echt overkomen. Maar als ik het businessplan nu doorlees, doen we precies wat we toen zeiden dat we gingen doen. Mijn visie is eigenlijk nooit veranderd."

Bron • RTL Z / Caitlin Stooker