Ondernemen

Gat in de markt: ondernemer scoort met remake van vingertouw

Caitlin Stooker • 07 december 2018 18:11

Michael Brandt. Beeld © FIH Fotografie

De kleurrijke touwtjes om kop-en-schotel, de Eiffeltoren en een parachute mee te maken zijn sinds de zomer immens populair. De Nederlandse 'bedenkers' van de zogenaamde Ztringz hebben in zes maanden tijd wereldwijd 3 miljoen stuks verkocht.

En de populariteit is als het aan bedenker Michael Brandt (43) ligt nog niet over: "We hebben nog 2 miljoen stuks in productie, die worden deze maand vanuit China verscheept. En daarna bestellen we nog 5 miljoen stuks bij", zegt hij.  

Brandts bedrijf Fun Promotion zit achter de Ztringz (spreekt uit als 'stringz'). Het 45-jaar oude bedrijf uit Naarden, dat ook achter het gekleurde wormpje Magic Twisty zit, is sinds 2005 in handen van Brandt junior. Hij nam na het overlijden van zijn vader het roer over.

Terug naar de jaren 80

Het bedrijf bedenkt moderne jasjes voor oud speelgoed. Ook het idee van het vingertouw is niet nieuw. Brandt kwam het weer tegen toen hij videobanden met oude reclames van het bedrijf had laten digitaliseren. "Ik zag een spotje van 35 jaar geleden, met mijn moeder en zusje in de hoofdrol, waarin ze vormpjes oefenden. Daarna kon ik het idee niet meer uit mijn hoofd zetten."

Toentertijd verkocht Fun Promotions de touwtjes ook al. "Maar er was geen merknaam, in alle landen heette het product anders. En er was ook geen marketing. Logisch, want dat kost veel geld, er is geen patent en copycats liggen op de loer." Maar de aan Nyenrode afgestudeerde Brandt besluit toch om ervoor te gaan.

Ztringz in 1983, toen het nog touwenspel heette.

Meer dan 1 miljoen Ztringz in Nederland

Onder de naam Ztringz worden de eerste touwtjes weer op de markt gebracht (2,99 euro bij Intertoys). Tegelijkertijd plaats het bedrijf zo'n 50 video's op Youtube waarin de vormpjes worden uitgelegd. Speelgoed en marketing gaan hand in hand.

Door het inzetten van influencers bereikt het bedrijf al snel de jeugd. "Sommige influencers hebben we betaald. Anderen pakten het zelf op. We hebben nu het voordeel van internet. We riepen mensen ook op om hun creaties te delen op social media. Dat werd veel gedaan. Maar goed, we hebben ook serieus veel geld gestoken in het aanzwengelen van de rage."

Meer dan 1 miljoen Ztringz in Nederland

Het bedrijf heeft inmiddels in Nederland meer dan 1 miljoen touwtjes verkocht. "Dat was onze startmarkt. Maar ook in Duitsland hebben we al meer dan 600.000 stuks verkocht en in Polen gaat het ook goed. De lijst met landen wordt steeds langer", zegt Brandt.

En de hype is nog niet voorbij, denk hij. Sterker nog, volgens Brandt moet het in andere landen nog losbarsten. De miljoenen nieuwe Ztringz zijn bedoeld voor deze nieuwe markten. Via distributeurs worden deze verspreid in onder andere Engeland, Australië en de Verenigde Staten.

"Een teddybeer verkoopt zichzelf wel"

Het bedrijf heeft voorgesorteerd op deze groei. Zo zijn de video's op Youtube zonder gesproken tekst. En de vormen worden aangegeven met symbolen. "We kunnen onze video's makkelijk overal inzetten, zonder te moeten vertalen. Onze distributeurs kunnen die direct gebruiken."

En die video's zijn hard nodig voor de producten van Brandt. "Voor de meeste van onze producten geldt: zolang het in de verpakking zit, is het de vraag wat je ermee moet. Met onze campagnes laten we dit zien. Dan pas komt het tot leven. In tegenstelling tot ander speelgoed. Een teddybeer verkoopt zichzelf wel."

Maar Brandt weet ook dat hypes net zo snel kunnen verdwijnen als ze ontstaan. "Voor de zomervakantie verkochten we veel. Het was de vraag of de hype de zomervakantie zou overleven.Tijdens de zomer zakte de verkoop inderdaad iets in. Maar in september schoot het weer omhoog."

16 zeecontainers in de lucht

Het bedrijf was niet voorbereid op die opleving en moet halsoverkop containers met touwtjes uit China naar Nederland verplaatsen. "We hebben toen 16 zeecontainers met het vliegtuig naar Europa gehaald. Goed voor zo’n 1,1 miljoen touwtjes. Dat wil je eigenlijk niet, want die transportkosten zijn veel hoger. Ons verdienmodel is berekend op zeevracht. Maar als de vraag zo groot is, dan moet je wel."

Wanneer een container, a 73.000 Ztringz, vol was, werd deze direct naar Europa gevlogen. "Ze waren niet aan te slepen. En zodra de lading hier was, was die al verkocht. Verkopers vochten om leveringen."   

Opvolger

Nu Sinterklaas het land weer verlaten heeft, verwacht Brandt dat de verkoop hier zal instorten. "Het is al bijzonder dat we zo veel hebben verkocht. We richten ons op andere landen en werken aan een opvolger voor de Nederlandse markt. Wat dat gaat worden, daar ga ik nog niets over zeggen."

Bron • Caitlin Stooker