Ondernemen

Webwinkels profiteren flink van Black Friday en Sinterklaas

Caitlin Stooker • 04 december 2018 17:11

Beeld © iStock

De weken voor 5 december zijn niet alleen spannend voor de allerkleinsten. Het is ook een wild geraas voor Nederlandse webshops. In de vijf weken voorafgaand aan pakjesavond is er online 340,9 miljoen euro besteed. De gemiddelde weekomzet lag 28 procent hoger dan in een normale week.

Dat meldt Thuiswinkel.org na een onderzoek onder de leden."Daarmee breekt Sinterklaas dit jaar opnieuw een record. Maar nu de buitenlandse shopfeesten ook in Nederland nog verder zijn ingeburgerd, verwachten we dat dit record volgend jaar opnieuw moeiteloos gebroken wordt", zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

In de periode tussen 1 november en 5 december is er vanwege Sinterklaas, Singles Day en het Black Friday-weekend (inclusief Cyber Monday) gemiddeld 311,7 miljoen per week uitgegeven aan producten en diensten.

Vorig jaar was dit in dezelfde periode 'slechts' 302,6 miljoen euro per week. Ter vergelijking: in de eerste negen maanden van 2018 gaven we online gemiddeld 243,5 miljoen euro per week uit, volgens de kwartaalcijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Retourzendingen

Hoeveel van deze omzet daadwerkelijk wordt verzilverd is nog onduidelijk. Er wordt in het onderzoek niet gevraagd naar geretourneerde bestellingen. Die cijfers zijn volgens de club pas af te leiden uit de volgende Monitor, die begin 2019 verschijnt.

Thuiswinkel.org kan slechts een inschatting geven voor de retourzendingen per jaar. En ook die percentages zijn 'erg sector afhankelijk'. Waar in de Verenigde Staten percentages van 25 tot 30 procent worden genoemd voor aanbieders zoals Amazon, zijn dit 'geen gemiddelden voor Nederland' volgens een woordvoerder.

"Dit is veel te hoog. Als je alleen naar fashion kijkt, dan ligt het cijfer wel rond de 40 procent. Maar bij elektronica en andere productgroepen is het naar schatting niet meer dan 5 procent." Eerder berichtte Editie NL al dat Nederland koploper retouren in Europa is, met een retourpercentage van 9 procent. De helft van alle teruggestuurde pakjes bestaat uit kleding.

Dertig dagen

Sinterklaas' inkoopwalhalla Bol.com zegt ook pas aan het begin van het nieuwe jaar zicht te hebben op het percentage retourzendingen vanwege de retourtermijn van dertig dagen. "Slechts enkele procenten van het aantal bestellingen komt terug. Dit is relatief weinig, zeker in vergelijking met andere shops." Het bedrijf wil de exacte percentages niet delen, maar zegt dat het ver onder de 10 procent ligt. 

"Maar", zegt een woordvoerder van het online warenhuis, "rond de feestdagen worden er meer artikelen gekocht, en in verhouding zal er ook meer retour worden gedaan." Als reden wordt hiervoor gegeven dat er veel cadeaus worden gekocht, waardoor de kans groter is dat het niet bevalt en geruild moet worden. 

Retourdeals

Voor dat 'kleine percentage' pakjes dat wel terugkomt, heeft het bedrijf retourdeals in het leven geroepen. De producten worden dan, na een handmatige kwaliteitscheck, alsnog verkocht met extra korting en 'duidelijk vermeld dat het hierbij gaat om een retour'. "De artikelen die dan echt niet meer geschikt zijn, gaan naar een opkoper en krijgen alsnog een tweede leven", laat het bedrijf weten.   

De toename in bestellingen voor de feestdagen en tijdens het Black Friday-weekend is niet alleen maar gejubel. Vorige week liet PostNL nog weten dat normaal 98 procent van de pakketjes op tijd wordt bezorgd, dat nu vanwege de Black Friday drukte enkele procenten lager is.

Of dat leidt tot een toename in retourneren kan de pakketbezorger niet zeggen. "We rapporteren niet apart over retourneren. Dit zijn voor ons gewone zendingen die verwerkt worden in ons logistieke proces", zegt een woordvoerder.

Bron • RTL Z / Caitlin Stooker