Ondernemen

Hoge kortingen jagen klanten weg: Groupon werkt vaak niet

Gert-Jan Verstegen • 04 december 2018 14:26 @GJVerstegen

Een aanbieding in de app van Groupon. Beeld © Getty

Met 80 procent korting een middagje naar de sauna of voor de helft eten in dat nieuwe restaurantje in de stad. Aanbiedingen op sites als Groupon en Social Deal klinken zeer aanlokkelijk, maar ze werken vaak averechts. Diensten worden zo goedkoop, dat mensen gaan twijfelen aan de kwaliteit.

Het is de conclusie van wetenschapper Zike Cao van de Erasmus Universiteit, die onderzoek deed naar aanbiedingensites. Cao en zijn collega’s onderzochten bijna 20.000 advertenties van Groupon en zag dat de gemiddelde korting meer dan 50 procent is. "Kortingen van 70 of 80 procent zijn heel gebruikelijk."

Goedkoop voelt goedkoop

Dat zijn zo’n hoge kortingen, dat mensen twijfelen of het product of de dienst nog wel goed is. "Hoge kortingen verbeteren verkopen niet, maar verminderen", zegt hij. Dat is vooral het geval bij dingen waar de waarde slecht van vast te stellen is, zoals medische behandelingen of autoreparaties. Ook dit soort aanbiedingen staan op Groupon.

"De consument redeneert dat als het product of de dienst goed is, er geen hoge korting hoeft te worden gegeven", zegt Cao. Deze gedachte speelt vooral bij mensen met hogere inkomens- en opleidingsniveaus.

"Als het product of de dienst goed is, hoeft er geen hoge korting te worden gegeven."

'Actionpubliek' in een luxewinkel

Het is een fenomeen dat ondernemer Marielle Robbe bekend voorkomt. De Limburgse had tot een aantal jaar geleden een beautysalon. Via Groupon verkocht ze fishspa-behandelingen. Bij zo’n behandeling knabbelen kleine visjes aan je voeten.

De Grouponactie werkte averechts. "Ik zag alleen koopjesjagers, maar ik had een luxewinkel met dure producten. Dat werkte niet." De klanten die via Groupon kwamen, 'het Actionpubliek zeg maar', wilde alleen nog maar terugkomen als er weer een Grouponaanbieding was. Interesse in andere producten die Robbe verkocht hadden die klanten niet.

Positieve reviews zorgen voor achterdocht

Als er bij een aanbiedingen ook nog tal van goede reviews staan krijgt de consument nog meer argwaan, zagen de onderzoekers. "Positieve klantrecensies, gecombineerd met hoge kortingen, verergeren de zaak. We denken dat mensen achterdochtig worden", aldus Cao.

Zijn advies: geef geen hoge, maar redelijke kortingen via dealsites en plaats daar geen reviews bij. Financieel gezien is dat voor een winkelier of restauranthouder ook veel interessanter. Die houdt ongeveer de helft over van de deal, waardoor de marge al zeer klein is. Bij een hoge korting, is het bijna niet meer mogelijk om nog winst te maken.

Groupon op de beurs

Als we naar de koers van Groupon kijken, zien we dat het bedrijf al jaren een kwakkelend bestaan leidt. In 2011, in de hoogtijdagen van de crisis, toen we massaal op koopjes jaagden, ging het Amerikaanse Groupon naar de beurs. Dat deed het nadat het een bod van 6 miljard door Google had afgeslagen.

Op dit moment is Groupon nog maar 1,78 miljard dollar (1,6 miljard euro) waard. Het aandeel daalde alleen al dit jaar van net iets boven de 5 dollar naar ongeveer 3 dollar nu. Op de introductiedag stond de koers op ruim 26 dollar.

Deze zomer ging het gerucht dat Groupon op zoek is naar een koper, om uit zijn lijden verlost te worden. In 2011 voorspelde Bright-verslaggever Merijn Doggen al dat het eigen imago Groupon parten zou gaan spelen.

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen